Chauffeursvak bestaat ook over 10 jaar nog

‹ Terug naar overzicht

De uitspraken van MBO Raad-voorzitter Ton Heerts onlangs in het AD, dat er een tekort van 10.000 vrachtwagenchauffeurs is en dat het vak over tien jaar niet meer bestaat, kloppen niet. TLN en het Sectorinstituut Transport en Logistiek weerleggen die uitspraken.

Heerts zegt in het AD: “Tegelijkertijd komt de arbeidsmarkt momenteel tienduizend vrachtwagenchauffeurs tekort, terwijl deze banen volgens de geleerden over tien jaar weg zijn geïnnoveerd. Voor die werknemers moet nu al een plan komen. Gesubsidieerde omscholing is de sociale zekerheid van de toekomst.”

Cijfer klopt niet

In de sector transport en logistiek is een personeelstekort, maar het cijfer van 10.000 klopt niet. Het totale tekort is onbekend. Er zijn wel schattingen en die lopen uiteen van 5.000 tot 7.000. De sector schat in dat er jaarlijks zo’n 3.000 chauffeurs kunnen instromen. Een goedlopende economie zorgt voor een grote behoefte aan transport. Daarnaast is er sprake van vergrijzing en gaan er de komende jaren meer chauffeurs met pensioen. In deze krappe arbeidsmarkt is instroom van jongeren heel belangrijk. En als de economie zo blijft draaien als hij nu doet, blijft er ook genoeg werk in het transport, aldus TLN.

Sector blijft anticipieren

Tweede onjuistheid is dat het beroep van vrachtwagenchauffeur weg zou worden geïnnoveerd. Willem de Vries, directeur van het Sectorinstituut Transport en Logistiek: “Dit is een hinderlijke uitspraak. Het klopt dat vrachtauto’s technisch zeer ontwikkeld zijn. Maar zelfrijdende onbemande vrachtauto’s zullen voorlopig niet op onze snelwegen rijden. In de werving van jongeren houden we nu al rekening mee dat ze zich makkelijk kunnen aanpassen aan nieuwe technieken. Het vak van vrachtwagenchauffeur is erg veranderd. Waren Nederlandse chauffeurs 30 jaar geleden nog vaak actief met internationale ritten en vaak wekenlang van huis, tegenwoordig is dat anders. Op al deze technische en sociaal-economische ontwikkelingen blijft de sector anticiperen.” (TLN)