oordeel rechtbank van Gent

Litouwse transporteur moet chauffeurs twee ton betalen

De chauffeurs brachten hun verplichte rust standaard in de cabine door. Foto: Shutterstock

Het Litouwse transportbedrijf Arijus is in België in hoger beroep veroordeeld voor misstanden met buitenlandse chauffeurs. De wegvervoerder moet 225.000 euro aan zes chauffeurs betalen en de leidinggevende van het bedrijf krijgt een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden.

Dat meldt vakbond FNV, dat met zijn stichting VNB onderzoek deed naar misstanden bij Arijus. De leidinggevende zou een voormalig Litouwse viceminister van Transport zijn.

Al in 2020 is VNB, die erop toeziet dat werkgevers in de transport en logistiek de cao naleven, op parkeerplaatsen in Nederland en België in contact met chauffeurs uit Litouwen, Oekraïne en Belarus die werkten voor Arijus uit Litouwen. Uit onderzoek bleek dat de chauffeurs Litouwse lonen kregen, in hun cabines leefden en ritten uitvoerden in België en Nederland voor containerbedrijven Samskip, ECS en P&O Ferrymasters.

Vonnis

Het Belgische Openbaar Ministerie nam datzelfde jaar nog vrachtauto’s van het bedrijf in beslag en verhoorde chauffeurs. In 2022 volgde een dagvaarding en in 2023 een eerste veroordeling. Het bedrijf en de voormalig minister vochten de uitspraak aan en de zaak werd afgelopen zomer inhoudelijk beoordeeld bij het Gerechtshof in Gent.

Vorige week werd het eerdere vonnis bekrachtigd en zijn geldbedragen toegewezen aan chauffeurs. Tijdens het proces zou Arijus volgens FNV chauffeurs 10.000 euro geboden hebben om zich terug te trekken uit het strafproces.

Nederland

Arijus was ook in Nederland actief en na de veroordeling in België lijkt dat alleen maar meer te worden. Voor de rechter heeft het bedrijf aangegeven dat de contracten met een aantal containerbedrijven in België zijn beëindigd en dat een contract is verplaatst naar de Nederlandse vestiging van een van de klanten.

Chauffeurs van Arijus verklaren aan FNV dat ze na de uitspraak van vorig jaar de weekenden niet meer in België mogen doorbrengen omdat het bedrijf daar op de radar van de inspectie staat. Ze moeten van hun leidinggevenden nu hun wekelijkse rust doorbrengen in Nederland, waar ze illegaal in hun cabines bivakkeren omdat de controle hier minder streng is.

Vrijstaat

FNV is van mening dat de Nederlandse inspectiediensten nog veel kunnen leren over de aanpak in België. “De zaak Arijus laat zien hoe in België bedrijven wel aangepakt kunnen worden en dat chauffeurs via die route zelf hun geld krijgen. Dat het bedrijf nu uitwijkt naar Nederland laat volgens FNV zien dat er geen enkele vrees is voor handhaving in Nederland.”

Daar moet verandering in komen, vindt FNV. “Nederland mag niet langer een vrijstaat zijn voor malafide transporteurs”, schrijft de vakbond. Momenteel wordt het wetsartikel strafrechtelijke arbeidsuitbuiting aangepast. “FNV is hier positief over, maar ziet dat de institutionele onwil om arbeidsuitbuiting op te sporen en te vervolgen zo diep zit in Nederland, dat het te bezien valt hoe deze wetaanpassing in de praktijk gaat uitpakken.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Roel van der Maas