‘De betaalbaarheid van de energietransitie is slechts een onderdeel van de uitdaging’
Transport & Logistiek dockt aan bij:
Wie: Bernard Duivenvoorde (49)
Bedrijf: Duivenvoorde Transport, Zoeterwoude
Functie: Directeur/eigenaar
Hoe bent u in de sector terechtgekomen en wat vindt u daar leuk en uitdagend aan?
“Duivenvoorde Transport is in 1937 gestart als klein familiebedrijf. Het begon indertijd allemaal bij mijn opa die als boer de melkbussen van de buren meenam naar de melkfabriek. Al snel ging hij dat voor meer boeren doen. In eerste instantie met paard en wagen, later met de vrachtwagen. Mijn vader is daarmee verdergegaan, waarna zijn werkzaamheden vervolgens verschoven naar het rijden van groenten en fruit vanaf de kwekers naar diverse groenteveilingen. Niet verrassend dat ik van kinds af aan ben opgegroeid met de vrachtwagen. Na het behalen van mijn grootrijbewijs ben ik dan ook zelf op de truck gaan rijden. In de ruim dertig jaar dat ik nu in het bedrijf zit, is het uitgegroeid van kleine tot middelgrote transportonderneming met inmiddels bijna veertig eigen vrachtwagens en 84 medewerkers die 24/7 met veel enthousiasme het beschikbare werk uitvoeren. Wij zijn nu vooral actief in het transport van levensmiddelen, agf, bloemen en planten. Maar we doen veel meer, want zodra goederen op een pallet staan en ze moeten van A naar B, dan kunnen wij dat organiseren. Verder zijn we in 2010 verhuisd van Voorschoten naar Zoeterwoude en hebben we drie jaar geleden op- en overslagactiviteiten toegevoegd aan onze bedrijfsonderdelen. Op dit moment beschikken we daarvoor over 2.500 m2 opslagruimte. Voor mij persoonlijk is transport en logistiek echt een waanzinnige branche om in werkzaam te kunnen zijn. Het heeft echt alles in zich en is altijd dynamisch!”
Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk?
“De afgelopen jaren heb ik binnen de organisatie veel energie gestoken in automatisering. Gaandeweg ben ik erachter gekomen dat niet alles te automatiseren is, maar de mogelijkheden zijn bijna oneindig. Verder staat de transportsector aan het begin van een enorme uitdaging: de energietransitie. Het overstappen van diesel naar elektrisch en/of waterstof heeft heel veel gevolgen voor alle logistieke ondernemers. Naar mijn idee is deze energietransitie een onderschat onderwerp. Het wordt een totaal andere manier van omgaan met energie. De betaalbaarheid van de gehele transitie is dan slechts een onderdeel van de uitdaging. De techniek van waterstof en elektrisch, evenals het voldoende kunnen verkrijgen van elektriciteit voor oplaadpunten hebben jaren voorbereiding nodig. Als je daar niet tijdig mee start, wordt de uitdaging groter en groter…”
“Wij gaan in dit kader komend najaar een Volvo FH Electric inzetten voor de pendeltrajecten tussen de distributiecentra van Hoogvliet Supermarkten in de regio Bleiswijk en Zoeterwoude. Wij willen namelijk graag een voortrekkersrol vervullen in de transitie naar duurzaam en elektrische transport. Om steeds meer goederen efficiënt, maar ook zo schoon en veilig mogelijk te leveren, hebben wij in 2019 Logi Connekt opgericht. Vanuit een hub in Zoeterwoude verzorgen we de stads- en regiodistributie in de regio 071 met zero-emissietransportmiddelen. Slim, schoon en zuinig zijn daarbinnen leidend en een elektrische vrachtwagen die veel kan vervoeren op een zeer efficiënte en zuinige manier sluit daar uitstekend op aan. Voor het opladen van de elektrische Volvo hebben we een eigen elektrisch laadpunt. Daar zal de trekker voornamelijk ’s nachts worden opgeladen. Daarnaast gaan we gebruikmaken van laadinfra die geïnstalleerd wordt bij het distributiecentrum van Hoogvliet en Bleiswijk. Hier zullen we overdag bijladen, bijvoorbeeld tijdens het laden en lossen. Op het dak van het distributiecentrum ligt een groot aantal zonnepanelen, waardoor de elektrische vrachtwagen overdag grotendeels met groene stroom kan worden bijgeladen.”
Wat zou u willen veranderen in/aan de sector en waarom?
“Van oudsher is een vruchtbare samenwerking tussen vervoerders toch altijd een pijnpunt geweest. Een goede samenwerking voor langere termijn helpt lege kilometers voorkomen en de opbrengsten wat te verhogen. Op die manier hoeft elektrisch rijden ook niet per se kostenverhogend te werken. Natuurlijk zijn elektrische trucks nu helaas nog duurder dan dieselmodellen, maar door effectief samen te werken en verschillende transportbewegingen beter te bundelen naar het afleverpunt, kunnen we de kosten voor leveranciers en klanten toch betaalbaar houden. Wel is het zo dat de structurele lage marges binnen de sector voor de aankomende periode van energietransitie een punt is dat aandacht verdient. Dat geldt ook voor het vakmanschap van beroepschauffeurs. Dat wordt vaak onderschat. De dames en heren chauffeurs die dagelijks op de weg zitten, verdienen extra aandacht en heel misschien wel een nieuwe cao anno 2022. Ik besef dat het binnen onze branche een lastige discussie is, maar er eens stevig voor gaan zitten geeft in de toekomst alleen maar meer zekerheid.”
Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk?
“Buiten mijn werk ben ik graag bij mijn gezin en mag ik in mijn vrije tijd ook heel graag sportief bezig zijn met racefietsen of mountainbiken.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?