‘De huidige cao beroepsgoederenvervoer past niet bij duurzame inzetbaarheid’

Transport & Logistiek dockt aan bij: 
Wie: René Dale (57)
Bedrijf: Oldenburger|Fritom, Veendam
Functie: Ceo

Hoe bent u in de sector terechtgekomen en wat vindt u hier leuk en uitdagend aan?
“Na mijn studie bedrijfseconomie startte ik mijn carrière bij Reining Transport in Groningen. Daar werd mijn interesse voor logistiek aangewakkerd. Ik begon hier als jongste bediende op de operationele administratie. Daarna werd ik hoofd planning, vervolgens businessunitmanager volumetransport en uiteindelijk ben ik na veertien jaar als vestigingsdirecteur bij Reining vertrokken. In 2000 werd ik directeur van het Amerikaanse Penske Logistics in Coevorden. Daar heb ik veel ervaring opgedaan in kwaliteitsmanagement en hoe een logistieke onderneming ich onderscheidend kan profileren. In 2004 stapte in over naar de Fritom Logistic Solutions Group. Het bestuur zocht indertijd een veranderingsgezinde leider om de continuïteit van dochter Oldenburger|Fritom in Veendam te waarborgen. Het liefst iemand die de Groninger cultuur kende. Als geboren Oost-Groninger en getogen stadjer kreeg ik de uitdaging om het bedrijf uit de rode cijfers te halen. Dat is gelukt. Anno 2021 zijn we een innovatieve logistiek dienstverlener die wereldwijd optreedt als ketenregisseur. Inmiddels zijn we ook gevestigd in Emmen, Schiphol-Rijk, het Hongaarse Tatabánya en het Italiaanse Bergamo. We verzorgen wegtransport, luchtvracht, zeevracht en intermodaal transport. Ook bieden we maatwerk aan in warehousing en e-fulfilment. Jaarlijks realiseren we een omzetgroei met een positief rendement. Mij spreekt de unieke, decentrale organisatiestructuur van Fritom erg aan. Daardoor ligt het ondernemerschap bij de werkmaatschappijen. Tegelijkertijd is de onderlinge betrokkenheid groot en heerst er een sterk familiegevoel. Ik heb dit ervaren toen ik vorig jaar door privéomstandigheden langdurig afwezig was. De betrokkenheid van de Fritom Group heeft me toen heel goed gedaan.”

Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk?
“Vóór de coronapandemie behoorden verduurzaming, digitalisering, robotisering en automatisering al tot de belangrijkste uitdagingen in de logistiek. Deze thema’s vragen om investeringen, maar zeker ook om ketensamenwerking. Dit werd na de uitbraak van het coronavirus opvallend duidelijk. Logistieke ondernemingen die zich al jarenlang richten op investeren en duurzame partnerships, komen beter door de crisis, of zijn zelfs gegroeid, zoals Oldenburger|Fritom. De vraag naar onze luchtvrachtoplossingen is tijdens de coronacrisis bijvoorbeeld sterk toegenomen. Door de aanhoudende problemen in de internationale containervaart wijken veel ondernemingen uit naar luchtvracht.”

‘De cao beroepsgoederenvervoer is vooral gericht op rijdend personeel, terwijl de invulling van andere logistieke functies net zo essentieel is. Er is een bestendige cao nodig voor de lange termijn’

René Dale, ceo bij Oldenburger|Fritom

“Ook onze investeringen in een gedegen digitale infrastructuur hebben hun vruchten afgeworpen tijdens de crisis. De groei van e-commerce is in een stroomversnelling geraakt. Datzelfde geldt daardoor voor de vraag naar flexibiliteit in b2b- en b2c-webshopbeheer. Wij kunnen in no-time reageren op fluctuaties in orderpatronen van onze klantrelaties. Hierdoor dragen we bij aan hun bedrijfscontinuïteit, wat vanzelfsprekend zeer gewaardeerd wordt. De belangrijkste investeringen die we echter continu doen, zijn die in menselijk kapitaal. Door de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers kunnen we ons structureel toeleggen op de uitdagingen in de logistieke sector. Zo organiseren we jaarlijks meerdere sessies in Persoonlijk Coachend Leiderschap. Verder stimuleren we onze medewerkers om een opleiding te volgen naast hun werk. Deze studie of training wordt door Oldenburger|Fritom aangeboden.”

Wat zou u willen veranderen in/aan de sector en waarom?
“Het grote belang van de hierboven genoemde duurzame inzetbaarheid kan ik niet vaak genoeg benadrukken. Hier hoort een passende cao bij en die ligt er nu niet. De cao beroepsgoederenvervoer is vooral gericht op rijdend personeel, terwijl de invulling van andere logistieke functies net zo essentieel is. Er is een bestendige cao nodig voor de lange termijn. Daar komt bij dat de logistieke sector nu met personeelskrapte te maken heeft. Voor Noord-Nederlandse ondernemingen is het al veel langer een uitdaging om kennis in de regio te behouden. Oldenburger|Fritom profileert zich daarom als logistieke kennisorganisatie met de Lean Six Sigma-methode als basis. In deze rol delen we onze kennis met regionale onderwijsinstellingen. We hebben bijvoorbeeld zitting in de adviesraden van zowel NHL Stenden als Noorderpoort. Ook organiseren we bedrijfsbezoeken voor studenten en bieden we regelmatig stageplekken aan. Datzelfde geldt voor het verzorgen van gastcolleges in uiteenlopende logistieke thema’s. Oldenburger|Fritom treedt hierbij op als ketenregisseur en wil zijn klantrelaties waar mogelijk ontzorgen zodat zij zich op hun corebusiness kunnen richten. Maar om hierin te kunnen slagen, is het voor ons ook belangrijk om ontzorgd te worden. Onder meer in de uitdagingen die voortkomen uit de VN-Klimaatakkoorden en de Sustainable Development Goals. Daardoor is er ook een belangrijke taak weggelegd voor overheidsinstanties, op internationaal, nationaal en regionaal niveau.”

Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk?
“Zoals bij veel ondernemers het geval is, lopen werk en privé nogal eens door elkaar heen. Oldenburger|Fritom is businesspartner van FC Emmen en FC Emmen Naoberschap. Ook zijn we maatschappelijk partner van FC Groningen. Hierdoor ga ik ‘s weekends niet alleen als supporter maar ook zakelijk naar De Oude Meerdijk en de Euroborg. Zelf voetbal ik niet meer, maar ik zorg wel voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Intensief sporten leidt bij mij tot nieuwe energie en ideeën. Ik heb jarenlang hardgelopen en een paar keer deelgenomen aan een marathon. Tegenwoordig fiets ik intensief op zowel de racefiets als de hometrainer. Ook bezoek ik twee keer per week de sportschool. Samen met mijn vrouw ga ik in het weekend ook graag kijken bij de voetbalwedstrijden van onze twee zoons. En toeval of niet, beiden volgen een hbo-opleiding Logistics Management, waar wij natuurlijk bijzonder trots op zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn