Gerechtshof: Hongaarse chauffeurs moeten betaald krijgen volgens Nederlandse cao
Zaak nog niet klaar
Via de Hoge Raad kwam de zaak weer terug bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden dat nu, tien jaar na de start van het onderzoek, definitief uitspraak heeft gedaan.
De zaak is nog niet helemaal klaar; de kantonrechter moet bepalen volgens welke cao de chauffeurs met terugwerkende kracht hun loon krijgen, en om hoeveel geld het gaat. Dit zal meer zijn dan hun eerdere Hongaarse loon.
Meer zaken volgen
“Tien jaar geleden begonnen we al met flyers uitdelen bij het hek, hier hebben we hard voor gewerkt”, zegt Edwin Atema van FNV. “We kunnen door deze zaak sneller rechtszaken tegen andere bedrijven voeren, daar hebben we er ook een aantal van in de pijpleiding zitten.”
Atema is blij dat het gelukt is, maar vindt het triest dat het zo lang heeft moeten duren. “Dit heeft veel impact gehad op het leven van de chauffeurs. Je verliest je baan als je je rechten komt halen. Daarom zijn we zo blij, dit laat aan chauffeurs zien dat ze rechten hebben en kunnen vechten. Voor een was het te laat, die is inmiddels overleden.” (Bron: NOS)
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
De uitspraak van het gerechtshof is belangrijk voor de inzet van buitenlandse chauffeurs bij Nederlandse transportbedrijven en kan invloed hebben op de inzet van buitenlandse chauffeurs.
Chauffeurs kregen Hongaars loon
De chauffeurs kregen een lager loon, volgens de Hongaarse norm, omdat ze onder contract stonden bij een Hongaars zusterbedrijf van Van den Bosch. Het hof besliste in het voordeel van de chauffeurs, omdat hun werkzaamheden vanuit Nederland plaatsvonden en niet vanuit Hongarije. Zij hebben dus recht op hetzelfde loon als hun Nederlandse collega’s.
“Dit kan een grote principiĂ«le voorbeeldzaak zijn”, zegt Hanneke Bennaars, universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam. “Op dit gebied zijn er op zo’n hoog niveau nog weinig uitspraken gedaan, dus dit kan voor de transportsector – die veel met buitenlandse arbeidskrachten werkt – verstrekkende gevolgen hebben.”
Invulling begrip werkland
Of andere buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die voor Nederlandse transportbedrijven rijden nu ook een Nederlands loon moeten ontvangen, kan in zijn algemeenheid niet worden gezegd, aldus Amber Zwanenburg, die aan de Erasmus Universiteit Rotterdam promoveert op schijnconstructies in onder meer de transportsector. “Maar”, zegt ze, “het hof heeft met deze uitspraak wel duidelijk invulling gegeven aan hoe het werkland moet worden bepaald. Zo is het argument van het Hongaarse zusterbedrijf van tafel geveegd dat de werkzaamheden van chauffeurs beginnen in hun woonplaats in Hongarije.”
Lange rechtsgang
Vakbond FNV startte in 2011 een onderzoek naar transportbedrijf Van den Bosch in Erp en begon in 2014 een rechtszaak namens tien Hongaarse chauffeurs. Daaropvolgend ontsloeg Silo-Tank, het Hongaarse zusterbedrijf van Van den Bosch, de chauffeurs. In 2015 wonnen FNV en de chauffeurs bij de kantonrechter, maar in 2017 werd de zaak in een hoger beroep weer afgewezen.
Zaak nog niet klaar
Via de Hoge Raad kwam de zaak weer terug bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden dat nu, tien jaar na de start van het onderzoek, definitief uitspraak heeft gedaan.
De zaak is nog niet helemaal klaar; de kantonrechter moet bepalen volgens welke cao de chauffeurs met terugwerkende kracht hun loon krijgen, en om hoeveel geld het gaat. Dit zal meer zijn dan hun eerdere Hongaarse loon.
Meer zaken volgen
“Tien jaar geleden begonnen we al met flyers uitdelen bij het hek, hier hebben we hard voor gewerkt”, zegt Edwin Atema van FNV. “We kunnen door deze zaak sneller rechtszaken tegen andere bedrijven voeren, daar hebben we er ook een aantal van in de pijpleiding zitten.”
Atema is blij dat het gelukt is, maar vindt het triest dat het zo lang heeft moeten duren. “Dit heeft veel impact gehad op het leven van de chauffeurs. Je verliest je baan als je je rechten komt halen. Daarom zijn we zo blij, dit laat aan chauffeurs zien dat ze rechten hebben en kunnen vechten. Voor een was het te laat, die is inmiddels overleden.” (Bron: NOS)
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?