Van Dam had vóór de verkiezingsuitslag al taart besteld. “Ik had een onderbuikgevoel dat we gingen winnen. En anders zou het de tweede of derde prijs worden. De adviseur praktijkleren van de SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) was enthousiast bij de laatste verlenging van onze erkenning als leerbedrijf. Bij de pitch lieten we 2 BBL’ers aan de jury vertellen hoe zij als persoon groeien en waar zij tegenaan lopen. Dit maakte duidelijk, dat je als student bij Steenbergen alle ruimte krijgt en mag zijn wie je bent. We denken dat onze presentatie tijdens het jurybezoek doorslaggevend was.”  

Zeven BBL-studenten

De verkiezingen voor de sector worden georganiseerd door Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). De jury bestaat uit deskundigen uit de sector en de winnaar van vorig jaar. Het bedrijf is een logistiek dienstverlener gespecialiseerd in 24-uursdistributie binnen de Benelux. Naast het hoofdkantoor in Bodegraven heeft het vestigingen in Venlo en Meppel en in het Belgische Chaineux en Wommelgem. Het transportbedrijf telt 350 werknemers en begeleidde afgelopen schooljaar zeven BBL-studenten, in het komend schooljaar gaan er vier starten en hopelijk nog een paar meer.  

Al zo’n 20 jaar is Steenbergen Transport een erkend leerbedrijf. Een tijd lag het opleiden van BBL-studenten stil, maar zo’n tien jaar geleden ontstond er een tekort aan vooral chauffeurs. Toen is de organisatie meer aandacht gaan besteden aan werven en opleiden van nieuw personeel. Twee jaar geleden heeft Steenbergen zelfs een Steenbergen Academy opgericht. Ook heeft het een eigen instructeur in dienst.

Ladies Night

“We bezoeken regelmatig scholen, beurzen, zij-instroombijeenkomsten en banenmarkten, waar we ons presenteren. Ook in september en oktober staan er enkele bijeenkomsten op de planning, waaronder een Ladies Night van STL. Ook de contacten met rijscholen zijn geïntensiveerd. En we besteden uiteraard veel aandacht aan de begeleiding van onze leerlingen”, legt Van Dam uit. “We zoeken niet alleen leerlingen om chauffeur te worden”, vult Bode aan. “Het gaat om een breed palet aan functies, van planner tot logistiek medewerker, maar ook stagiaires voor de IT-afdeling, klantenservice, werkplaats en boekhouding.” 

Leerlingen overal vandaan 

De nieuwe leerlingen en zij-instromers haalt Steenbergen overal vandaan. Bode: “Tijdens de coronaperiode hebben we drie nieuwe leerlingen binnengehaald die actief waren in de horeca. Dat zijn geen stilzitters. Zij zijn heel blij dat zij niet meer in het weekend en op feestdagen hoeven te werken. Zij zijn als logistiek medewerker in de loods begonnen met het vooruitzicht dat zij vanaf hun achttiende jaar mogen gaan rijden op een bestelbus, als zij hun B-rijbewijs hebben behaald. Zij kunnen ook in de loods blijven werken trouwens. Dat is het grote voordeel, dat leerlingen, voordat zij achttien worden, bij ons in de loods kunnen werken en kennismaken met veel activiteiten van het bedrijf. Ook maken wij mee dat nieuwe medewerkers uit andere sectoren bij ons instromen, bijvoorbeeld uit de bouw en zelfs een tandarts. Die werkt vier dagen als tandarts en één dag als chauffeur. Steenbergen heeft een speciale website over werken bij de organisatie, met daarop alle vacatures.”  

Ambitiegesprekken 

De nieuwe studenten kunnen overigens niet zomaar beginnen bij Steenbergen Transport. “Wij hebben voor de leertrajecten een stappenplan opgesteld", licht Van Dam toe. “Na de kennismaking lopen zij een dagdeel mee. Daarna volgt weer een gesprek, met STL erbij. De kandidaten krijgen een buddy als vast aanspreekpunt. Praktijkbegeleiders zijn er voor de praktische begeleiding naar zelfstandig werken. We bieden ook ambitiegesprekken aan, gericht op de toekomst. Heel belangrijk is maatwerk, omdat iedere kandidaat anders is. Je merkt dat studenten het praktijkleren het leukste vinden en de dag naar school het minst leuk. De evaluatiegesprekken hoe het gaat doe ik zelf en ik houd contact met de school en STL. Ook waren we laatst aanwezig bij de diploma-uitreiking van een student bij STL en spraken we tevens onze contactpersonen. Soms voeren we zelfs ’tien minuten gesprekken’ met de ouders van een student, als er problemen zijn. Alles bij elkaar werpt onze aanpak zijn vruchten af.”  

Imago chauffeur beter 

De wervingsinspanningen van het bedrijf zijn groot vanwege personeelstekorten door de vergrijzende beroepsbevolking. Positief is dat Van Dam en Bode merken dat het imago van het chauffeursberoep beter wordt. “Vroeger werd een chauffeur geassocieerd met veel werken en weinig verdienen. Dat is niet meer zo. De hedendaagse jonge chauffeur is veranderd, mede door de flexibele houding van werkgevers. Ongeveer één derde van onze chauffeurs werkt parttime, meestal vier dagen per week, vanwege zorgtaken."

De diversiteit onder het personeel is groot. "Ongeveer 10% van onze chauffeurs in Bodegraven is vrouw. Bij de logistieke functies werken veel medewerkers met een niet-Nederlandse achtergrond. Wij stellen wel als eis dat zij Nederlands spreken en uiteraard moeten zij gemotiveerd zijn. Ook zijn drie medewerkers in transitie. Twee van hen hebben de transitie ondergaan van man naar vrouw en de derde van vrouw naar man. Het wordt geaccepteerd in het bedrijf.”   

Positieve feedback 

De begeleiding van nieuwe leerlingen vinden Van Dam en Bode erg leuk om te doen. “Je ziet de kandidaten groeien als persoon en volwassen worden. We stomen ze klaar voor hun toekomst en doen er alles aan om hun diploma te laten halen."

"We krijgen ook veel positieve feedback van onze studenten. Hoewel de meeste leerlingen na het afronden van hun opleiding bij ons blijven werken, komt het ook voor dat zij een switch maken, bijvoorbeeld naar het internationaal transport, wat bij ons niet mogelijk is. Voor de sector gaat de kandidaat dan niet verloren. Wij hebben dan twee jaar mogen genieten van de kandidaat en er ook profijt van gehad. Maar wij houden de deur altijd voor open, mocht hij willen terugkomen als hij bijvoorbeeld een gezin sticht.”  

Lees ook: Investeren in robots of mensen?