Prinsjesdag 2024:

Veel onderhoud en onderzoek naar gefaseerd opstarten van gepauzeerde aanlegprojecten

Veel onderhoud en onderzoek naar gefaseerd opstarten van gepauzeerde aanlegprojecten
Foto: ANP

Het komende jaar wordt veel onderhoud aan wegen verricht. De werkzaamheden zullen vaak gepaard gaan met hinder op de weg. Ook wordt onderzocht of en hoe een aantal van de 17 gepauzeerde aanlegprojecten gefaseerd kan worden opgestart. Minister Barry Madlener en staatssecretaris Chris Jansen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben voor 2025 14,7 miljard euro beschikbaar voor een sterke infrastructuur.

De wegen op orde is een van de prioriteiten van het nieuwe kabinet. Een belangrijk doel is om snel nieuwe woningen te bouwen. Om te zorgen dat die nieuwe woningen ook bereikbaar zijn, is 2,5 miljard euro beschikbaar voor de aanleg van nieuwe wegen en nieuwe voorzieningen voor het openbaar vervoer.

Onderhouden en doorrijden

Minister Barry Madlener: “Nederlanders willen makkelijk de auto kunnen pakken om naar familie, school of de supermarkt te gaan. Daarvoor hebben we een prachtig netwerk aan autowegen. Op die wegen ben ik niet alleen trots, ik ben er ook zuinig op. Dat betekent dat we ze goed onderhouden. Ik vind het ook belangrijk dat we kunnen doorrijden. Dus ik wil het komend jaar kijken hoe we op verschillende trajecten overdag weer 130 km per uur kunnen rijden.”

Mijlpalen en uitdagingen

Volgend jaar wordt een aantal mooie mijlpalen bereikt. Weggebruikers kunnen vanaf volgend jaar via een rechtstreekse verbinding tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport naar de A16 bij het Terbregseplein rijden. Het verkeer stroomt op de A13 en A20 straks vlotter door. Daarnaast wordt de bereikbaarheid van Rotterdam en de leefbaarheid voor omwonenden rond de A13 en A20 op deze manier verbeterd.

De afgelopen jaren is de bereikbaarheid van Nederland onder druk komen te staan. Onder meer door de stikstofproblematiek, een krappe arbeidsmarkt en gestegen kosten konden niet alle knelpunten op de weg worden aangepakt. Daarnaast is zowel op de weg, het water als op het spoor een noodzakelijke, maar ook kostbare onderhoudsoperatie gaande.

Hinder op de weg

Voor de wegen is er een basiskwaliteitsniveau vastgesteld. Dat is het minimale niveau van onderhoud dat nodig is om de infrastructuur te kunnen blijven gebruiken en zorgt ervoor dat er gericht keuzes kunnen worden gemaakt in beheer, onderhoud en vernieuwing van de infrastructuur. De komende jaren zullen er meer werkzaamheden zijn om de infrastructuur op orde te houden. Dit vraagt om extra middelen van de Rijksoverheid en om geduld van weggebruikers, want de werkzaamheden zullen vaak gepaard gaan met hinder op de weg. De extra werkzaamheden gaan ervoor zorgen dat onze infrastructuur weer jaren mee kan.
Dagelijks rijden er zo’n 3,5 miljoen auto’s en 400.000 vrachtwagens over onze wegen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens