Truck met waterstofverbrandingsmotor ook welkom in ZE-zones
Vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotor (H2ICE) zijn in de toekomst ook welkom in de zero-emissiezones. Er komt een aanpassing in de Nederlandse definitie van zero-emissievoertuigen, iets waar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) op dit moment aan werkt. Met die aanpassing wordt de aandrijflijn van H2ICE-trucks straks ook als uitstootvrij beschouwd.
Dat meldt TLN. Waterstoftrucks met een brandstofcel konden de zones sowieso al in. Om onder zero-emissievoertuigen te vallen, mag een truck onder andere niet meer dan drie gram CO2 uitstoten voor elke ton vracht die het per kilometer vervoert.
Daarnaast wordt de aanstaande Euro-7 norm gehanteerd voor schadelijke emissies naast CO2. Die norm is met name bedoeld om de stikstofuitstoot van vrachtwagens terug te dringen. H2ICE-trucks voldoen zowel aan die drempelwaarde voor CO2 als aan de Euro-7 norm. De emissies van die trucks worden daardoor ook als ‘near-zero’ beschouwd.
2026
De reden dat HVO en bioLNG trucks niet zero-emissiezones in mogen, is omdat deze niet voldoen aan, onder andere, de drempelwaarde van drie gram. Bij aandrijving van die vrachtwagens is er ook altijd sprake van verbranding van koolstofmoleculen.
Tot nu toe worden alleen trucks en voertuigen die elektrisch worden aangedreven met energie uit batterijen of waterstof erkend als zero-emissievoertuigen. Door de aanpassingen van de definitie van zero-emissievoertuigen wordt straks ook H2ICE toegevoegd aan de huidige lijst, een proces dat in januari 2026 voltooid moet zijn.