‘Verladers moeten meer kijken naar de payload en niet altijd gaan voor goedkoop’

Na het leggen van 18.000 ton fundering en 576.000 bakstenen vond ruim een maand geleden de officiële opening plaats van de Julie van Opdorp containerterminal van Van Opdorp Transportgroep in Sas van Gent. De containerterminal draagt de naam van de 4-jarige dochter van directeur/eigenaar Manon van Opdorp. “Tijdens de opening, 36 jaar en twee dagen geleden nadat ik als meisje van 6 jaar de eerste steen had gelegd van het pand waar we nu gevestigd zijn, stond ik daar nu trots met mijn dochter. Vanuit het personeel kwam het idee om de terminal haar naam te geven. Supermooi! Zeker als je, zoals ik, hecht aan tradities en symboliek. Ik ben blij dat het managementteam daar hetzelfde instaat. Ook samen onze successen vieren nu het kan. Na corona en nu met de oorlog in Oekraïne realiseer je je hoe belangrijk het is om dit soort momenten in vrijheid en geluk samen te vieren. En natuurlijk blijven we daarbij dromen richting de toekomst en investeren we in een duurzame wereld.”

Onestopshop

Van Opdorp Transportgroep bestaat sinds 1927 met inmiddels de vierde generatie aan het roer, met Manon van Opdorp als directeur/eigenaar en Wesley van Hoeijen sinds 2020 als algemeen directeur. Het bedrijf is gespecialiseerd in tank-, bulk- en containertransport voor de levensmiddelenindustrie, chemische industrie en diervoederindustrie. Desgewenst verzorgt het voor zijn klanten (alle) bijkomende logistieke activiteiten, waaronder de op- en overslag van containers, tankcleaning, het verwarmen, koelen én overblazen van producten, evenals het afhandelen van bijvoorbeeld douaneformaliteiten.

opening julie van opdorp terminal
Julie van Opdorp opent de naar haar genoemde containerterminal.

Bij de Van Opdorp Transportgroep zien ze de toekomst met veel vertrouwen tegemoet. “Onze focus ligt sinds enkele jaren vooral op de uitbreiding van onze logistieke activiteiten”, vertelt Van Hoeijen. “We willen stap voor stap differentiëren om onze klanten alles te kunnen bieden wat ze nodig hebben. Natuurlijk is dit ook risicospreiding. Met de doorontwikkeling van onze logistieke poot komen we dus tegemoet aan de behoefte van onze bestaande klanten en trekken we ook nieuwe klanten aan. In de jaren tachtig zijn we gestart met alleen op- en  overslag van containers en tankcleaning. Nu voegen we daar drie logistieke handelingen aan toe: het verwarmen, koelen en overblazen van producten.” Van Opdorp vult aan: “Van huis uit heb ik meegekregen altijd te kijken naar de vraag van de klant. Het is belangrijk hen een totaalpakket aan te kunnen bieden. Met onze kennis en ervaring kunnen we dat onestopshopconcept met onze nieuwe activiteiten nu ook voor nieuwe klanten uitrollen.”

Kansen in klantenbinding

En kansen om nieuwe klanten aan zich te binden ziet Van Opdorp volop. “De vergrote zeesluis biedt potentie, evenals de kanaalzone waarin we gevestigd zijn. Tel daarbij op de lastig bereikbare regio Antwerpen en de noord-zuidlijn van havens waarin we zitten – van Amsterdam, Rotterdam, Vlissingen via Sas van Gent naar Zeebrugge, Antwerpen enzovoorts. Met daarnaast nog het achterland van Noord-Frankrijk zitten wij hier op een strategische locatie als logistiek centrum Benelux.”

Om de groei van bestaande en nieuwe klanten aan te kunnen, zal Van Opdorp Transportgroep extra opslagruimte nodig hebben. “We zitten vol en er zijn plannen voor de uitbreiding van het nu 3 hectare tellende containersopslagterrein”, zegt Van Hoeijen. “We kijken naar extra ruimte. Er is potentie om de oppervlakte drie keer te verkopen. Daar moeten we dus op inspelen.”

Kostenstijgingen

Wanneer het gaat over activiteiten als tankcleaning, koeling en verwarming van producten, dan kom je ook als vanzelf op de hoge prijzen voor energie. “Als gevolg van de gestegen energieprijs zijn onze kosten voor deze activiteiten met 30 procent gestegen”, aldus Van Opdorp. “We kunnen niet anders dan die kostenstijging doorberekenen aan onze klanten. Want dat soort ruimte bieden onze marges niet.” Van Hoeijen: “Gelukkig worden er al mooie initiatieven ontplooid in onze directe omgeving. Zo is er recentelijk een zonnepark aangelegd en volgt een tweede in onze directe omgeving. Daarnaast heeft Van Opdorp jaren geleden al eens onderzoek gedaan naar het plaatsen van een windmolen, een onderwerp dat weer heel erg actueel wordt met de huidige energieprijzen.”

‘Wij zijn in gesprek met klanten over de aanschaf van hydridetrucks. In combinatie met hvo-diesel is dit een zeer duurzame oplossing voor de korte termijn’

Wesley van Hoeijen, Algemeen directeur bij Van Opdorp Transportgroep

Zoals alle vervoerders heeft Van Opdorp Transportgroep ook te maken met de eisen die de klimaatdoelstellingen stellen aan de verduurzaming, evenals met de sterk gestegen brandstofprijzen. “Volledig elektrisch rijden is voor ons nog niet haalbaar”, stelt Van Hoeijen. “Niet vanwege de kilometers, want dat zou voor de pendels tussen bijvoorbeeld de bedrijfsterreinen van onze klanten naar ons prima kunnen, maar het zijn vooral de aanschafprijzen van elektrische vrachtwagens die voor ons nog niet haalbaar zijn. Trekkers van drie tot vier ton per stuk kunnen wij niet terugverdienen. Hier hebben wij de overheid ook bij nodig, dit onderwerp zou hoger op de politieke agenda moeten staan. Wel zijn wij in gesprek met klanten over de aanschaf van hydridetrucks. Daarmee kunnen we prima lokaal opereren, in combinatie met hvo-diesel een zeer duurzame oplossing voor de korte termijn.” 

Van Opdorp rijdt voor een aantal klanten met zijn vrachtwagens inmiddels ook op biodiesel in plaats van op gewone diesel. “Dat is ook 50 tot 60 procent duurder, maar de betreffende klanten willen dat graag en dan is het te doen”, zegt Van Hoeijen. “Het mooie hiervan is ook dat het aanstekelijk werkt richting andere verladers.”

Verantwoordelijkheid verladers

Overigens werkt dat niet met alle verladers zo, ervaart de algemeen directeur. “Het zou goed zijn als iedere partij zijn verantwoordelijkheid neemt. Wij weten als vervoerder met onze tankcleaning dat we belastend zijn voor het milieu. We nemen daarvoor onze verantwoordelijkheid en verduurzamen waar dat kan. Zo zullen we in de loop van 2023 onder andere het kippen en lossen volledig elektrisch gaan uitvoeren. Ook gaan de dieselaangedreven compressoren plaatsmaken voor een duurzaam alternatief. Die verantwoordelijkheid moeten verladers ook nemen.” 

Van Opdorp vult aan: ”Daarbij moeten verladers ook meer kijken naar de payload. Niet altijd gaan voor de goedkoopste oplossing, maar slim bundelen, zodat er minder kilometers worden gereden en er minder CO2-uitstoot is. Daar vallen absoluut nog slagen te maken. Wij zien bijvoorbeeld nog steeds dat prijs de belangrijkste factor is binnen de onderhandelingen. Voor een duurzamere wereld hebben we elkaar nodig. En aan verduurzamen hangt nu eenmaal een prijskaartje. Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid aan onze doelstelling te voldoen. Maar ook de politiek moet daar een bijdrage aan leveren.” 

Werknemers werven

Van Opdorp Transportgroep heeft dus genoeg plannen voor de toekomst. “Dat krijg je met een directie die blijft investeren in de verdere ontwikkeling van haar bedrijf en niets aan het toeval overlaat”, zegt Van Hoeijen. “Zo zijn we zelf een wervingscampagne gestart voor het aantrekken van nieuw personeel. En het werkt. Zelfs goede werknemers die we nu eigenlijk nog niet nodig hebben, nemen we toch alvast aan.” 

En natuurlijk blijven ze in Sas van Gent ook dromen. Van Hoeijen en Van Opdorp zijn enthousiast als ze het hebben over hun ideeën en plannen voor het honderdjarig bestaan van hun bedrijf in 2027. ”Honderd jaar is een mijlpaal, je mag je dan als je aan de voorwaarden voldoet koninklijk noemen, dat is letterlijk en figuurlijk de kroon op ons werk. Daarbij moet er natuurlijk een megafeest komen, want we zeggen altijd: pieken waar het kan, successen vieren en blijven dromen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn