14,3 miljard euro

Raad van toezicht akkoord: DB Schenker gaat naar DSV

DSV betaalt 14,3 miljard euro voor Schenker. Foto: Trygve Finkelsen / Shutterstock

De raad van toezicht van Deutsche Bahn (DB) heeft de verkoop van DB Schenker aan DSV goedgekeurd. Het is de volgende stap in de verkoop van de winstgevende logistieke eenheid van DB aan het Deense bedrijf.

DSV stemde eerder in met de aankoop van Schenker voor 14,3 miljard euro. DB heeft het geld nodig om de torenhoge schuldenlast te verlichten. Na de verkoop wil DB zich concentreren op het verbeteren van de Duitse spoorweginfrastructuur en -diensten. De raad van toezicht van DB kreeg als opdracht van de Duitse staat mee dat de hoogste bieder ervandoor zou mogen gaan met DB Schenker.

Die raad van toezicht van DB meldt in nu een persverklaring Schenker over te doen aan de partij met het ‘hoogste en meest aantrekkelijke bod’. En dat was DSV. ‘DSV deed op elk punt in het proces tot aan de ondertekening van de koopovereenkomst duidelijk het beste bindende bod’, schrijft de raad.

DB meldt nog dat CVC als verliezende bieder ‘op geen enkele wijze en op geen enkel moment werd benadeeld’.

Biedingsstrijd

Een deal rond de vrachtvervoerder hing al langer in de lucht. DSV hoorde bij de laatste overnamekandidaten, nadat eerder onder meer de grote Deense containervervoerder A.P. Møller-Maersk was afgehaakt.

Door de overname van Schenker wordt het bedrijf naar eigen zeggen wereldwijd een leidende speler op het gebied van transport en logistiek. Gezamenlijk hebben DSV en Schenker een personeelsbestand van zo’n 147.000 mensen, verspreid over meer dan negentig landen.

De vakbonden maakten zich zorgen om een mogelijk banenverlies bij een overname door DSV. Volgens de vakbond zouden 5.000 mensen ontslagen kunnen worden. De Denen garandeerden vervolgens alle contracten van Duitse werknemers nog tenminste twee jaar te behouden.

‘Ernstige strategische fout’

De vertegenwoordigers van de spoorweg- en transportvakbond EVG in de raad van toezicht van DB gingen niet akkoord met de verkoop aan DSV. Martin Burkert, voorzitter van de EVG, noemt de verkoop zelfs een ‘ernstige strategische fout‘. ‘Om op de korte termijn inkomsten te genereren, moeten er op de lange termijn inkomsten verloren gaan. Dit is geen slim bedrijfsbeleid. In de Raad hebben wij nogmaals onze fundamentele argumenten tegen de verkoop van Schenker gepresenteerd en duidelijk gemaakt welk voordeel het zou hebben om Schenker in het spoorwegnet te behouden. Helaas werden we als werknemerskant overstemd door eigenaren en werkgevers.’

EVG eist nu duidelijke afspraken over de besteding van de financiële opbrengsten. ‘We verwachten nu een duidelijke toezegging dat de verkoopopbrengst moet worden gebruikt om de schulden van DB AG te verminderen. (…) Deutsche Bahn mag niet de melkkoe van Christian Lindner worden (Lindner is de Duitse minister van Financiën, red.). De spoorwegmedewerkers zijn niet de schoonmakers van een mislukt begrotingsbeleid.’

De stemming

Woensdag is er in de raad van toezicht van DB gestemd over de overname. Daarin hebben 20 mensen zitting, verdeeld over vertegenwoordigers vanuit de werkgeverszijde en werknemerszijde. De vertegenwoordigers van de aandeelhouders zijn gekozen door de ALV. De enige aandeelhouder van DB is op dit moment de Duitse staat. Zeven leden in de raad van toezicht hebben een politieke achtergrond of zijn nog steeds actief in de Duitse federale overheid. De stem van voorzitter Werner Gatzer telt dubbel mocht een stemming gelijk eindigen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Rieneke Kok