aandocken

“Brancheromantiek is leuk, maar daar winnen we de oorlog niet mee”

Foto: Henk Brink

In de serie Aandocken dockt Transport & Logistiek aan bij iemand in de sector. Deze keer is dat Henk Brink, directeur-eigenaar van Brink XL in Enter. “Om professioneler te worden, moeten we soms rigoureuze keuzes durven maken en nieuwe wegen inslaan. De hoge investeringen en kosten voor elektrische vrachtwagens mogen geen reden zijn om het wagenpark niet te verduurzamen.”

Hoe bent u in de sector terechtgekomen?

“Ik ben opgegroeid in het transport. Het bedrijf is altijd een rode draad in onze familie geweest en ik heb dat touwtje vastgegrepen en nooit meer losgelaten.”

Wat vindt u daar leuk en uitdagend aan?

“De techniek, de handel, het sociale aspect, de innovatie en het avontuur. Dit sluit allemaal aan bij mijn brede, persoonlijke interesses. Ik kan gewoon niet goed stilzitten en ben van meerdere markten thuis.

We zijn met ons bedrijf al heel lang gespecialiseerd in de distributie, het transport en de op- en overslag van lange goederen, veelal hout en plaat, in Nederland en België. We combineren de zendingen van meerdere opdrachtgevers op een efficiënte manier in één wagen. Zoals postbodes, maar dan met lange spullen.

Daarnaast zijn we actief voor de infrasector en in het vervoer van kabels en buizen, veelal naar eindbestemmingen op bouwplaatsen en woonwijken met zelflossende vrachtwagens. Best uitdagend werk en als het even kan doe ik graag zelf ook nog weleens een ritje.”

Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk?

“We zijn een vooruitstrevend bedrijf met traditionele waarden, zoals familiegevoel en persoonlijke betrokkenheid bij elkaar. Inmiddels leid ik het bedrijf als enige en laatste van de derde generatie. Hoewel er mogelijkheden zijn om het bedrijf goed te verkopen, kan ik er nog geen afstand van doen. Ik voel me nog te betrokken en verantwoordelijk voor de werkgelegenheid van onze medewerkers.

We zijn een middelgroot bedrijf waar zo’n vijftig mensen werken en waar zo’n vijfendertig tot veertig vrachten per dag worden vervoerd. Dat doen we niet alleen op eigen kracht, maar ook steeds meer door structurele samenwerkingen met collega-transporteurs – zeker wanneer het benodigde materieel buiten onze eigen specialisatie valt.

Daarnaast wil ik ook graag koploper zijn in de sector. Na de crisis en enkele overnames hebben we in 2018 onze nieuwe vestiging in Enter betrokken, omdat dit economisch en geografisch gezien een betere ligging heeft dan Hardenberg. We hebben toen tegelijk nadrukkelijk de keuze gemaakt voor nog meer kwaliteit en duurzaamheid. We gaan niet per se voor groter, maar we willen wel alles goed doen. Het kan, of beter gezegd: het moet altijd beter. ‘Gewoon, beter met Brink’ is onze slogan. We vragen ons ook altijd af of onze klanten bij onze visie passen. We zijn niet uit op snel gewin en eendagsvliegen.

“Net zoals de dieselvrachtwagen nu goedkoper is dan de elektrische truck, waren paard en wagen en een baal hooi vroeger veel goedkoper dan de dieselvrachtwagen.”

We hebben de keuze voor de energietransitie gemaakt. Onze verbrandingsmotoren lopen al een paar jaar op 100% HVO en de hele vloot meeneemheftrucks is elektrisch aangedreven. Sinds dit voorjaar rijdt de eerste elektrische vrachtwagen in ons wagenpark. We hebben er nog drie in bestelling en daar komen er op korte termijn zeker nog een paar bij. We willen in 2030 zero emissie zijn. Het zou dus zomaar kunnen dat we afgelopen jaar onze laatste fossiele truck hebben gekocht.

Opladen is geen probleem. We hebben op de thuisbasis sinds kort de beschikking over een ‘drive thru XL’-laadplein voor lange combinaties met maar liefst zes keer 400 kWh laadcapaciteit op de zuil. Met de hulp van TVM gaan we samenwerken met gelijkgestemde collega’s in andere delen van het land.

Want door gebruik te maken van elkaars laadfaciliteiten kunnen we onderweg vlot bijladen en toch onze gemiddelde distributieronde van 400 kilometer maken, ondanks de actieradius van 300 kilometer van onze eerste elektrische truck. De realisatie en de exploitatie van ons laadplein in Enter doen we samen met AVIA VOLT Weghorst. Op die manier hebben we én de garantie op voldoende laadcapaciteit bij onszelf en onderweg én we kunnen de kosten uitsmeren over meerdere gebruikers.”

Wat zou u willen veranderen in/aan de sector en waarom?

“Heel veel bedrijven zijn professioneel. Maar er zijn ook ondernemers ‘met diesel in hun bloed’. Daar zijn ze trots op, maar ze moeten dat loslaten. Leren van het verleden is wat anders dan erin blijven hangen. Met vasthouden aan het oude, aan hoe we het altijd hebben gedaan, komen we letterlijk en figuurlijk niet verder. Brancheromantiek is leuk, maar daar winnen we de oorlog niet mee. Vooruitkijken: dat is hoe we alles om ons heen bereikt hebben. Niet bang om wat te verliezen, maar juist doorgaan.

Duurzaamheid gaat hand in hand met economische en sociale ontwikkeling. We moeten daarvoor soms rigoureuze keuzes durven maken en nieuwe wegen inslaan. De hoge investeringen en kosten voor elektrische vrachtwagens mogen geen reden zijn om het wagenpark niet te verduurzamen. Net zoals de dieselvrachtwagen nu goedkoper is dan de elektrische truck, waren paard en wagen en een baal hooi vroeger veel goedkoper dan de dieselvrachtwagen.

De sector moet echt in beweging komen. Wanneer je als ondernemer iets wil betekenen in de toekomst, moet je mee veranderen zodat de kwaliteit toeneemt. Verder komen meer samenwerking en nog meer aandacht voor ICT de professionaliteit en efficiëntie van de sector ten goede.”

Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk?

“Naast transport ben ik in de winter graag aan het klussen aan onze kottergetuigde stalen zeilboot. In de overige vrije tijd maak ik samen met mijn echtgenote Jorinde mooie tochten en tussendoor pingel ik ook graag wat op een gitaar en loop ik nog wel eens een rondje hard om de geestelijke en lichamelijke conditie op peil te houden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Anita Hestens