vertrek uit Europa

Hyzon-trucks voor schijntje onder de hamer

Hyzon-trucks voor schijntje onder de hamer
Serieproductie van de waterstoftrucks kwam nooit op gang. Foto: Hyzon

De waterstoftrucks van Hyzon gaan naar de veiling. De fabrikant kondigde in juli zijn vertrek aan uit het Groningse Winschoten om zich volledig op de Amerikaanse markt te richten. Nu gaan elf overgebleven vrachtwagens voor een fractie van hun verkoopprijs onder de hamer.

Op de website van veiling Troostwijk Auctions staan de vrachtwagens voor uiteenlopende prijzen aangeboden. De goedkoopste truck komt uit 2016 en heeft ruim 400.000 kilometer op de teller staan. Maandag zijn er acht biedingen uitgebracht, waarvan de hoogste 8.900 euro.

De andere tien vrachtwagens zijn pas dit jaar op kenteken gezet en hebben nauwelijks gereden. Ze worden aangeboden vanaf 25.000 euro, dat is nog altijd maar een fractie van de normale kosten van een vrachtwagen op waterstof. De Xcient-waterstoftruck van Hyundai kost nieuw bijvoorbeeld meer dan een half miljoen euro.

Geen garantie

De Hyzon-trucks zijn allemaal gebouwd op basis van een DAF CF-chassis en zouden een actieradius van zo’n 400 kilometer hebben. Op de veilingwebsite staat wel vermeld dat er uiteraard geen service en garantie meer zit op de trucks, gezien het vertrek van Hyzon. De veiling vindt vrijdag plaats.

Hyzon streek in 2020 neer in Winschoten en ging een samenwerking aan met Holthausen Clean Technology en wilde jaarlijks duizenden vrachtwagen op waterstof gaan bouwen in Groningen. Twee jaar later braken de bedrijven weer met elkaar nadat de ambities van de Amerikanen onrealistisch bleken.

Serieproductie kwam nooit op gang, waarna Hyzon zich in juli 2024 officieel terugtrok van de Europese en Australische markt.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Roel van der Maas