Disrupties in de logistiek, wen er maar aan
Droogte houdt Nederland op moment van schrijven in haar greep. Op mijn vakantieadres in Oostenrijk was dat niet anders, door de hoge temperaturen en geringe sneeuwval in de afgelopen winters smelten de gletsjers in een recordtempo. De regen die wel viel, kwam in zo’n korte tijd naar beneden dat dit leidde tot modderstromen in ‘ons’ dal met veel schade tot gevolg. Onder meer een berghut was onbereikbaar geworden en zo’n 120 gasten moesten met helikopters geëvacueerd worden. Waar de impact voor deze wandelaars op hun transportmodaliteit relatief beperkt bleef zien we op dit moment in Europa dat disrupties in economie (hoge energieprijzen, covid) en het weer (droogte) grote invloed (gaan) hebben op de logistiek.
De hoge energieprijzen zorgen er steeds vaker voor dat bedrijven (in onder andere sierteelt, aluminiumproductie, bouwmaterialen) hun productie terugschroeven. In het Westland laten telers een deel van hun kassen in de komende winter leegstaan en langs de rivieren zetten baksteenfabrikanten hun ovens uit. Niet geteelde bloemen en gebakken stenen hebben ook geen transport nodig, wat de komende maanden tot een lagere transportvraag kan leiden.
Ook de lage waterstanden in de Europese rivieren zorgen voor steeds meer problemen in de logistiek. De binnenvaart kan minder lading meenemen en sommige trajecten zijn zelfs helemaal afgesloten. Dit leidt tot verstoringen in (productie)processen, te meer daar de volumes die normaal via de binnenvaart vervoerd worden niet zomaar over te zetten zijn op andere modaliteiten. Daarvoor is er onvoldoende capaciteit op weg en spoor en een tekort aan materieel en personeel.
Kortom, in logistieke ketens is in de afgelopen jaren een hoop onzekerheid geslopen met onder andere vertragingen, capaciteitsverlies en congestie in havens tot gevolg. Het ziet er niet direct naar uit dat dit in de nabije toekomst minder wordt, wen er dus maar aan! Zo ver zijn veel bedrijven echter nog niet. Recent onderzoek van mijn collega’s liet zien dat 85 procent van de bedrijven onvoldoende zicht heeft op zijn keten en de controlemechanismen ontbeert om koers te houden in deze dynamische tijden.
Voor logistiek dienstverleners is het daarom van groot belang dat ze goed zicht hebben op de (complexe) ketens waarin zij een schakel zijn, om zo te voorkomen dat ze voor nare verrassingen geplaatst worden. Aan de andere kant kunnen dienstverleners, als logistieke experts, juist van meerwaarde zijn om hun klanten van betere keteninformatie te voorzien. Zo kunnen zij gezamenlijk werken aan een betrouwbare en adaptieve logistieke keten die goed in staat is om met (toekomstige) disrupties om te gaan.
Christiaan van Luik is consultant bij Buck Consultants.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?