‘Een klimaatakkoord is leuk, maar de doelstelling moet zijn: zero-emissie’

Omdat de bij de vierde Lean & Green Ster behorende trofee nog niet leverbaar was, laat Fernando Kuijpers, directeur/eigenaar van Kuypers Neer, vol trots de bokaal zien die is uitgereikt bij het behalen van de derde Lean & Green Ster. Het kan daarom als je als bedrijf deze vierde ster verdient bijna geen toeval meer zijn dat alle vrachtwagens en trekkers van Kuypers Neer groen zijn. “De kleur is wel degelijk toeval”, grinnikt Kuijpers, “maar het behalen van de vierde ster zeker niet.” 

Op weg naar zero-emissie

Al ruim twaalf jaar is Kuypers Neer immers bezig met het heel bewust verduurzamen van onder meer de vloot, het rijgedrag van de chauffeurs en het pand om zo de CO2-voetafdruk te verkleinen. “Ik vind dat heel erg belangrijk. Een klimaatakkoord is leuk, maar de doelstelling moet zijn zero-emissie. We hebben de aarde immers in bruikleen van onze kinderen.”

Begonnen met een hondenkar

Zoals gezegd is Kuypers Neer een echt familiebedrijf dat in 1927 is opgezet door de grootvader van Fernando en William Kuijpers. Laatstgenoemde is wagenparkbeheerder bij Kuypers Neer. Terwijl Kuijpers wijst naar een replica in de kantoorruimte, vertelt hij hoe het bedrijf begon met het vervoer van machineonderdelen van Neer naar Swalmen in een heuse hondenkar. Daarnaast verzorgde de onderneming met een trekschuit het transport van turf vanuit Neer naar de Peel. Nadat zijn opa al jong overleed in 1945, nam zijn grootmoeder het stokje over, omdat de vader van Fernando en William toen nog maar 5 jaar was. Dertien jaar later, in 1958, nam hij het roer over van zijn moeder. 

Kuypers Neer vervoerde op dat moment voornamelijk groente, fruit en vee. Later kwam daar het transport van bouwmaterialen en bulkveevoer bij en dat zou uitgroeien tot een belangrijke activiteit. Toen echter tijdens de economische crisis van 2008 de producent van veevoer besloot zelf het transport te gaan doen, viel een derde van de bedrijfsactiviteiten weg. Kuypers Neer ging zich toen meer richten op het transport van bouwmaterialen en pallets. “De kracht van een onderneming is natuurlijk dat je je steeds weer aanpast aan de uitdagingen die op je pad komen”, aldus Kuijpers.

CO2-reductie

Het is een voor Kuypers Neer inmiddels zeer belangrijke opdrachtgever en producent van steenwol die het transportbedrijf in 2010 uitdaagt om deel te nemen aan het Lean & Green-programma voor het vervoer van hun ladingen steenwolproducten. Kuijpers: “Dat sprak me meteen heel erg aan en in 2012 ontvingen wij al onze eerste Lean & Green Ster voor het behalen van een 20 procent CO2-reductie ten opzichte van de nulmeting in 2007. Als je bedenkt dat we in die periode nog zwaar veevoer vervoerden en leeg naar de fabriek reden, dan kun je je voorstellen dat we met het volumineuze maar relatief lichte steenwol snel aan die vereiste 20 procent zaten.” 

zero-emissie lzv kuypers neer
Met veertien lzv’s vervoert Kuypers Neer de volumineuze, maar tegelijk lichte steenwol.

Anders maatregelen op de weg naar zero-emissie die Kuypers Neer heeft genomen, zijn de installatie van 368 zonnepanelen op de daken van zijn bedrijfspanden. Inmiddels is ook het hele wagenpark Euro 6 en is het circa zes jaar geleden verjongd van gemiddeld elf naar drie jaar oud. Het Kuypers-wagenpark bestaat inmiddels uit 38 trekkers, 120 opleggers en 120 wissellaadbakken. Met veertien lzv’s kan de volumineuze, maar tegelijk lichte steenwol worden vervoerd. “De inzet van die lzv’s scheelt enorm veel extra transportkilometers en dus brandstof”, vertel Kuijpers. “Ik vind het dan ook een enorm gemiste kans dat het gebruik van de Super EcoCombi er niet is doorgekomen. Daarmee hadden aardig wat transportbedrijven de nodige kilometers kunnen besparen.”

Nieuwe technieken

Met het behalen van de award wil Kuypers Neer laten zien dat het nog steeds in staat is te innoveren en klaar is voor een toekomst richting zero-emissie. “Duurzaamheid is geen ambitie meer, maar het gewoon in ons DNA”, zegt Kuijpers. ¨Het blijft daarom een uitdaging om te zoeken naar mogelijkheden om verder te verbeteren. We houden onze ogen open voor nieuwe technieken, zoals alternatieve brandstoffen, maar denken goed na over de impact voordat we deze omarmen.” 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

In 2014 mocht het bedrijf de tweede Lean & Green Ster in ontvangst nemen, voor een verdere 10 procent reductie. In 2018 werd de derde Lean & Green Ster behaald met een volgende stap van 5 procent reductie. De vierde Lean & Green Ster werd op 12 april 2022 behaald na een verdere reductie van nog eens minimaal 20 procent ten opzichte van de gerealiseerde reductie tot en met de derde Lean & Green Ster. “Daarvoor hebben we eigenlijk niet echt heel veel meer moeten doen”, zegt Kuijpers. “Het was vooral een kwestie van vasthouden aan de weg die we hadden ingezet.” Kuypers Neer is het eerste bedrijf in Nederland dat zowel een stappenplan heeft opgesteld als vormbehoud heeft getoond, vandaar het behalen van de vierde Lean & Green Ster, de volgende concrete stap op weg naar zero-emissie.

Bewustwording

Terugkijkend ziet Kuijpers dat er vooral bewustwording is gecreëerd. “Onze chauffeurs zijn zuiniger gaan rijden: ze trekken minder snel op en laten de vrachtwagen eerder uitrollen. Ze hebben daarvoor in het kader van code 95 ook trainingen voor gehad. Het rustiger rijden betekent ook tijdwinst in de zin van minder gestresst rijden, wat uiteindelijk meer oplevert en minder schades betekent.” 

De Limburgse vervoerder heeft in de loop der jaren een aantal maatregelen genomen die op het eerste gezicht klein lijken, maar wel leiden tot grote CO2-reductie. Zo zijn de snelheidsbegrenzers van de vrachtwagens van 90 naar 85 kilometer gezet. Daarnaast wordt bij het wassen van de wagens in de eigen wasstraat steevast de bandenspanning gecontroleerd. Dat kan onnodig brandstofverbruik schelen. Ook wordt regelmatig gekeken naar de uitlijning van de banden. Verder tanken de chauffeurs FuelSave-diesel. Dat heeft tot een werkelijke reductie geleid van het dieselverbruik ten opzichte van ‘normale’ diesel. Kuijpers: “Toen we met dit programma begonnen, vervoerden we een volume van 678.262 m3 en hadden we daar 1.084.200 liter diesel voor nodig. In 2021 is het vervoerde volume toegenomen naar 1.299.550 m3, maar gebruikten we hiervoor ‘slechts’ 876.285 liter diesel voor.” 

‘Ik vind het een enorm gemiste kans dat het gebruik van de Super EcoCombi er niet is doorgekomen. Daarmee hadden transportbedrijven de nodige kilometers kunnen besparen’

Fernando Kuijpers, Directeur/eigenaar van Kuypers Neer

Anders maatregelen op de weg naar zero-emissie die Kuypers Neer heeft genomen, zijn de installatie van 368 zonnepanelen op de daken van zijn bedrijfspanden. Inmiddels is ook het hele wagenpark Euro 6 en is het circa zes jaar geleden verjongd van gemiddeld elf naar drie jaar oud. Het Kuypers-wagenpark bestaat inmiddels uit 38 trekkers, 120 opleggers en 120 wissellaadbakken. Met veertien lzv’s kan de volumineuze, maar tegelijk lichte steenwol worden vervoerd. “De inzet van die lzv’s scheelt enorm veel extra transportkilometers en dus brandstof”, vertel Kuijpers. “Ik vind het dan ook een enorm gemiste kans dat het gebruik van de Super EcoCombi er niet is doorgekomen. Daarmee hadden aardig wat transportbedrijven de nodige kilometers kunnen besparen.”

Nieuwe technieken

Met het behalen van de award wil Kuypers Neer laten zien dat het nog steeds in staat is te innoveren en klaar is voor een toekomst richting zero-emissie. “Duurzaamheid is geen ambitie meer, maar het gewoon in ons DNA”, zegt Kuijpers. ¨Het blijft daarom een uitdaging om te zoeken naar mogelijkheden om verder te verbeteren. We houden onze ogen open voor nieuwe technieken, zoals alternatieve brandstoffen, maar denken goed na over de impact voordat we deze omarmen.” 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn