Aanpak fileknelpunt A1/A30, A20 wordt breder

‹ Terug naar overzicht

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft in Barneveld –– samen met de provincie Gelderland, de gemeente Barneveld en de Regio Foodvalley –het startsein gegeven voor de aanpak van de files op de A1 tussen de aansluiting Barneveld en Voorthuizen en op de aansluiting van de A30 op de A1. Ook maakte ze bekend dat de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda wordt verbreed en in de richting van Utrecht een extra rijstrook krijgt.

Knoop- én knelpunt A1/A30. (Foto: HeliFlight)

“Het knooppunt A1/A30 is al jaren een vaste klant in de file-top 10”, aldus Van Nieuwenhuizen. “Het is een drukke route en belangrijk voor zowel de regio als Nederland. Zo is het de toegangsweg tot de noordelijke Food Valley. Ik ben blij dat we vandaag samen met provincie, regio en gemeente Barneveld een nieuwe stap zetten voor een goede bereikbaarheid en minder files en vertraging.”

A1

De A1 is een van de belangrijkste verkeersaders van ons land. Het project A1/A30 maakt deel uit van een bredere aanpak voor een betere doorstroming van het verkeer op deze snelweg. Zo worden er ook maatregelen genomen op de A1/A28 bij knooppunt Hoevelaken en op de A1 Apeldoorn-Azelo. De verkenning voor de A1/A30 is eind volgend jaar afgerond. Dan is duidelijk welke maatregelen er worden genomen en wanneer de schop de grond in kan.

Verbreding A20

De drukke A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda gaat eveneens op de schop. De weg wordt verbreed en in de richting van Utrecht krijgt de snelweg, die bij het Gouweaquaduct overgaat in de A12, een extra rijstrook. De aanpak zorgt ervoor dat het grote landelijke fileknelpunt verdwijnt. Het verkeer kan met de verbreding veel beter en veiliger doorrijden.

De minister heeft het plan voor de verbreding van de A20 vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd en samen met de bestuurders in de regio een bestuursovereenkomst getekend.

‘Echte file-evergreen’

Minister Van Nieuwenhuizen: “De A20 is een van de slagaders van de Nederlandse economie. Op dit stuk van de weg loopt het verkeer nu vaak vast. Daarom verbreden we de weg en nemen we zo afscheid van een echte file-evergreen. Dat is mooi nieuws voor al die mensen en bedrijven die gebruik maken van deze drukke snelweg.”

In het voorkeursalternatief voor de A20 kiest de minister voor een verbreding van de A20 van 2 x 2 naar 2 x 3 rijstroken tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda. In de richting Utrecht krijgt de A12 een vijfde rijstrook in het Gouwe-aquaduct. Met de verbreding verdwijnt de flessenhals bij Nieuwerkerk aan den IJssel in de richting Utrecht en komt er een einde aan de files bij Moordrecht in de richting Rotterdam. Dit zorg ook voor een vlottere doorstroming van het verkeer in het Gouweaquaduct. Met de aanleg van een vijfde rijstrook in het Gouweaquaduct richting Utrecht wordt voorkomen dat er ter plekke een nieuwe flessenhals ontstaat als de A20 is verbreed.

Voorbereiding start in 2021

De minister zet in op een versnelling van de start van de wegverbreding. Voor de realisatie van het project trekt ze € 124 miljoen uit. Dit bedrag komt twee jaar eerder beschikbaar: vanaf 2021 in plaats vanaf 2023. Hierdoor kunnen de eerste voorbereidingen voor de werkzaamheden naar verwachting in 2021 starten.