Open Trip Model is klaar voor massale inzet
“Als ik moet uitleggen wat het OTM doet, gebruik ik deze vergelijking altijd”, zegt businessanalist Casper Klop van logistiek dienstverlener Euser. “Stel je een Nederlander en een Duitser voor die mondeling informatie willen uitwisselen. De Nederlander verstaat geen Duits en de Duitser geen Nederlands. In hun eigen taal kunnen ze dus niet met elkaar praten. Maar als ze allebei Engels spreken wel. En zo werkt het OTM ook. Net als Engels in het voorbeeld zorgt het OTM ervoor dat systemen, bijvoorbeeld een controltower en TMS, met elkaar kunnen communiceren.”
Wout van den Heuvel gebruikt meestal ‘woordenboek’ als voorbeeld om duidelijk te maken wat het OTM is. “Een woordenboek voor het delen van logistieke data tussen verschillende soorten IT-systemen, zonder dat daar ingewikkelde koppelingen of vertalingen voor nodig zijn”, luidt zijn uitleg. Van den Heuvel is beleidsadviseur digitalisering en innovatie bij TLN en algemeen secretaris van de Stichting Uniforme Transport Code (SUTC). Die stichting houdt zich bezig met ICT-standaarden voor het veilig en efficiënt datadelen in het transport en de logistiek. De SUTC wordt onder andere ondersteund door evofenedex en TLN en werkt nauw samen met de Dutch Association of Logistics and Transport IT suppliers, de vereniging Dalti.
Open Trip Model als standaardoplossing
Het Open Trip Model is oorspronkelijk ontwikkeld door het op de sector transport en logistiek gerichte softwarebedrijf Simacan. Om zeker te stellen dat het uit kon groeien tot de standaardoplossing in die branches, besloot die onderneming het beheer van de OTM in 2018 over te dragen aan de onafhankelijke en zonder winstoogmerk werkende SUTC.
“Daarmee stopte de betrokkenheid van Simacan niet”, geeft Van den Heuvel aan. “Het bedrijf werd een van de leden van de werkgroep die zich binnen de SUTC bezighoudt met de verdere ontwikkeling van het model. In die werkgroep zijn logistieke dienstverleners, verladers, ICT-leveranciers en overheden vertegenwoordigd. Binnen die vier groepen wordt het OTM als standaard breed geaccepteerd. Iedereen die tot die ‘communities’ behoort, kan ook input aandragen voor uitbreidingen of verbeteringen. Het OTM is een opensourcedatadeelmodel dat via de website opentripmodel.org gratis beschikbaar is. Daarnaast is het modaliteitsonafhankelijk en dus tevens geschikt voor de binnenvaart, het spoorvervoer en de achterlandlogistiek van de lucht- en zeevaart. Het model is continu in ontwikkeling, qua finetuning, maar ook in het aanbieden van nieuwe profielen of templates. Het delen van data vanuit de verplichte CBS-enquête voor het wegvervoer en het aansluiten op software of platforms voor CO2-calculatie en -analyse, zoals BigMile, zijn recente voorbeelden daarvan.”
OTM 5
“Versie 4 was net beschikbaar toen Simacan het beheer overdroeg”, vertelt Van den Heuvel verder. “Die beperkte zich tot het delen van data met betrekking tot voertuigritten. Op verzoek vanuit de markt is aan OTM 5 het element lading/shipment toegevoegd. Daarmee is het model heel breed toepasbaar en kan het voor een groot aantal bedrijven van toegevoegde waarde zijn. Tientallen verladers en vervoerders werken er inmiddels mee en als het aan ons ligt, worden dat er veel meer.”
Die wens tot opschaling leeft ook bij de partijen die al met het model werken. Aan de kant van de ICT-leveranciers is dat onder meer Filogic. Dit softwarebedrijf maakt deel uit van de OTM-werkgroep van de SUTC en integreerde het model in zijn eigen TMS. “Bij de introductie daarvan kwamen we erachter dat we bij het installeren zeker 60 procent van de tijd bezig waren met het maken van koppelingen”, zegt directeur/eigenaar Jitske Brink. “Het OTM functioneert als een ‘wereldstekker’ waardoor het maken van maatwerkkoppelingen niet meer nodig is. Dat bespaart veel tijd en geld. Daarnaast draagt het bij aan het optimaliseren van logistieke processen.”
Databetrouwbaarheid
De voordelen die het OTM biedt, nemen volgens Brink toe naarmate meer partijen zich aansluiten. Daarom hoopt zij dat meer TMS-aanbieders het voorbeeld van Filogic en een aantal andere ICT-leveranciers gaan volgen, en niet wachten met het integreren van het model totdat hun klanten daarom vragen. Applicatiebeheerder Ron Ranzijn van St vd Brink sluit zich daarbij aan: “Hoe meer gebruikers, des te groter de voordelen.” Het bedrijf waar hij werkt, is momenteel bezig met de implementatie van OTM 5.
St vd Brink rijdt onder meer voor Albert Heijn, dat destijds met Simacan de initiatiefnemer van het model was. Ranzijn: “In dat kader zat ik in 2015 al in de denktank Papierloos Transport van TLN. Met de ingebruikname van het OTM is voor mij straks de cirkel rond. We gaan het gebruiken voor het uitwisselen van data van de filiaalritten die we voor Albert Heijn uitvoeren. Dat gebeurt nu nog met Excel-bestanden. Daarvan is de foutgevoeligheid groter. Met het OTM neemt de databetrouwbaarheid van onze werkzaamheden voor Albert Heijn daardoor toe.”
Ruime ervaring bij Albert Heijn
Euser rijdt eveneens voor Albert Heijn en voor die opdrachtgever implementeerde het bedrijf het model ongeveer anderhalf jaar geleden. “Voor een andere opdrachtgever, Jumbo, zitten we nu in het implementatietraject”, geeft Casper Klop aan. Euser heeft inmiddels ruime ervaring met het OTM en Klop is er erg enthousiast over. “Dat het een gestandaardiseerd model is, vele toepassingen heeft, schaalbaar is, maatwerkkoppelingen voorkomt en als opensourcesoftware transparant en voor iedereen beschikbaar is, zijn grote voordelen. Het speelt daarmee een belangrijke rol bij de verdere digitalisering van processen en helpt daarmee heel de keten vooruit. De volgende stap die wij daarin zetten, is het meesturen van de e-CMR, de digitale vrachtbrief, via het model.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?