Het probleem zit volgens de sector in voedingsmiddelen uit de EU die via een Brits distributiecentrum naar Ierland of het Europese vasteland wordt vervoerd. Door regels van de Europese Unie worden die goederen dan als Brits gezien, ook als ze door een bedrijf uit de EU gemaakt zijn. Dat levert extra kosten en papierwerk op.

VK is tussenstop voor voedingssector

Door die extra kosten zetten bedrijven mogelijk de levering van producten aan Ierland stop, verwacht Dominic Goudie van de Britse sectororganisatie Food and Drink Federation. Veel Europese bedrijven sturen nu nog hun producten voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland naar dezelfde distributiecentra in het eerstgenoemde land, waarna de producten voor Ierland worden doorgestuurd. Ierse bedrijven hanteren de omgekeerde route.

Geen distributiepunt meer

Een functionaris van de EU zegt tegen de Financial Times dat de levensmiddelenindustrie zich moet aanpassen. "Je kunt niet verwachten dat de brexit geen gevolgen heeft. Het Verenigd Koninkrijk zal geen distributiepunt voor de Europese Unie meer zijn."

Meer directe veerverbindingen

Het transport van goederen tussen Ierland en het Franse vasteland zal mogelijk veel vaker via directe veerverbindingen verlopen. Het aantal verbindingen en afvaarten daarvan wordt dan ook uitgebreid.

Eerder deze week maakte ferrymaatschappij DFDS bekend dat ze een rechtstreekse verbinding tussen Frankrijk en Ierland in gebruik heeft genomen. (Bron: ANP)