Ook na de uitbraak van het coronavirus bleven vrachtwagens doorrijden om Nederland te bevoorraden. Nu steeds meer mensen de weg op gaan en de verkeersdrukte toeneemt, dreigen diezelfde vrachtwagens door coronafiles tot stilstand te komen.

Economische schade door coronafiles

Dat moeten we voorkomen, onderstreepte TLN-voorzitter Elisabeth Post tijdens het online evenement ‘Mobiliteit in Transitie’ van de Mobiliteitsalliantie: ‘Vóór de coronacrisis was er in het beroepsgoederenvervoer een schadepost van 1.4 miljard euro per jaar door filevorming. Onze grote zorg is dat we straks, als iedereen weer aan het werk gaat, meer files krijgen op de weg. Wij vinden dat we nú moeten nadenken over maatregelen om straks nieuwe files te voorkomen.”

Extra investeren

TLN roept het kabinet daarom op om extra te investeren in infrastructuur. “Laten we ons uit de crisis investeren. Dat is goed voor de borging van de doorstroming, het is goed voor de bouw én het is goed voor onze economie”, onderstreepte Elisabeth Post in gesprek met minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.
Daarnaast biedt de crisis ook de kans om de digitalisering en verduurzaming van de sector te versnellen. Dat kan de overheid doen door in te zetten op praktische, digitale oplossingen, zoals het delen van mobiliteitsdata tussen publieke en private partijen. “Zo kunnen vrachtwagens beter beladen worden en wordt de vervoersketen nóg efficiënter”, benadrukte Post. “Investeer ook in duurzame oplossingen, zoals elektrische vrachtwagens en voldoende laadinfrastructuur voor vrachtauto’s. Want daar is nog geen begin in gemaakt.”