Arthur van Dijk (3de van rechts) en Joost Sitskoorn (2de van rechts) bieden het onderzoek aan aan Roy van Aalst (PVV), Maurits von Martels (CDA), Remco Dijkstra (VVD) en Rutger Schonis (D66).

Dat is alweer 3 procent hoger dan in 2016 en daarmee het hoogst sinds de tijd vóór de economische crisis. In de file-top 20 van TLN en evofenedex staat de A4 tussen Burgerveen en het Prins Clausplein op nummer één, met € 23,8 miljoen schade. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia, in opdracht van evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN). TLN-voorzitter Arthur van Dijk en Joost Sitskoorn, adjunct-directeur bij evofenedex, hebben het onderzoek aangeboden aan Tweede Kamerleden.

‘Schokkende cijfers’

“Schokkende cijfers”, vindt Van Dijk. “En als we niets doen, loopt de schade nog veel verder op, gezien de verwachting dat files de komende jaren langer en talrijker worden. Het is nu zaak de aanpak van knelpunten te versnellen waar mogelijk. En er moeten snel plannen gemaakt worden om knelpunten aan te pakken waar nu niets gebeurt.”

De schade treft niet alleen transportbedrijven en bedrijven die hun eigen goederen vervoeren over de weg, maar ook de opdrachtgevers van transportbedrijven. “Door vertragingen liggen producten bijvoorbeeld te laat in de winkel of komen producten te laat aan in andere fabrieken, wat het productieproces vertraagt. Deze indirecte kosten kunnen leiden tot een stijging van de economische schade tot wel 30 procent”, stelt Sitskoorn.

Niet alleen maar meer asfalt

Bij het oplossen van fileproblemen in Nederland denken de ondernemersorganisaties niet alleen aan wegverbreding. Soms is het slimmer inrichten van de weg de oplossing, bijvoorbeeld door verkeer zo min mogelijk te laten ‘weven’. In andere gevallen zou een verbetering van het openbaar vervoer een oplossing zijn, zodat mensen de trein nemen in plaats van de auto. Ook valt te denken aan de inzet van slimme apps die automobilisten adviseren wanneer ze de weg op kunnen of dat ze beter het openbaar vervoer kunnen nemen. En volgens TLN en evofenedex zou het natuurlijk helpen een kilometerheffing in te voeren voor alle verkeer, en niet alleen voor het vrachtverkeer, zoals het kabinet nu van plan is.