Onderzoek naar aanschaf elektrische bedrijfswagensIn het rapport ‘Curve Ahead: The Future of Fleet Electrification’ noemen marktleiders de drijfveren en de hindernissen van overstappen naar elektrische voertuigen. Er komen ook strategieën naar voren die het bezit van commerciële elektrische voertuigen mainstream moeten maken in plaats van niche.

Duurzaamheid en milieu

De belangrijkste motivaties om naar elektrische voertuigen over te stappen zijn voor 83 procent van de ondervraagde grote bedrijven duurzaamheids- en milieudoelstellingen. Een vermindering van de totale eigendomskosten – hierin spelen zowel de directe als de indirecte kosten en de besparingen over de volledige levensduur van het voertuig een rol – wordt door 64 procent van de ondervraagden aangehaald. Naast de brandstofbesparing vereisen elektrische voertuigen minder onderhoud dan traditionele voertuigen met een interne verbrandingsmotor, wat betekent dat de onderhoudskosten laag zijn.

Uitdagingen voor vlootoperatoren

Ondanks hun wil om naar elektrische voertuigen over te stappen, staan veel vlootoperatoren voor een aantal uitdagingen. 55 procent van de ondervraagden noemen de aankoopprijs van commerciële elektrische voertuigen als belangrijkste hindernis. 44 procent ziet onaangepaste oplaadpunten in de regio als een obstakel en 92 procent meldt ‘niet goed uitgerust’ te zijn om zich aan te passen aan commerciële laadbehoeften. Uit de studie blijkt echter ook dat minder dan 50 procent van de ondernemingen voor hun laadinfrastructuur samenwerkt met de regering of met nutsbedrijven.

Nieuwe oplossingen

“De uitdaging van de prijzen en de infrastructuur kan ontmoedigend zijn, maar we zien nieuwe oplossingen hiervoor langzaam komen”, zegt Scott Phillipi, UPS senior director of automotive maintenance and engineering. “In de Verenigde Staten hebben we onlangs vijftig elektrische bezorgwagens besteld die volgens ons hetzelfde zullen kosten als klassieke dieselwagens. In Londen hebben we een oplossing gevonden voor onze oplaadbehoeften dankzij een samenwerking met de regering en particuliere organisaties. De businesscase en de groeiende voorkeur voor elektrische voertuigen van stedelijke en nationale regeringen zullen ons helpen om het keerpunt te bereiken voor de grootschalige invoering van elektrische voertuigenvloten.”

‘Klein beginnen’

Vlootmanagers en deskundigen stellen strategieën voor om dit soort uitdagingen het hoofd te bieden, waarvan ‘klein beginnen’ de eerste is. In plaats van de vloot op grote schaal te vervangen, zullen veel bedrijven voor elektrische opties kiezen bij de vervanging van voertuigen en zelfs de lease van elektrische voertuigen overwegen om de aankoopkosten te temperen. De overgang van voertuigen met een interne verbrandingsmotor naar elektrische voertuigen hangt af van het specifieke voertuiggebruik, de grootte en de verspreiding van de vloten over de verschillende grondgebieden, de elektriciteitskosten en de toegang tot laadinfrastructuur.

Nauwe samenwerking

Nu de markt voor elektrische bedrijfsvoertuigen groter wordt, geeft 70 procent van de ondernemingen aan nauw samen te werken met voertuigfabrikanten en -leveranciers om de nieuwste technologie en mogelijkheden van de elektrische voertuigen te identificeren. Deze samenwerking is belangrijk gezien 32 procent van de ondervraagden aangaf dat de technologie nog niet ver genoeg ontwikkeld is en dat ze dat een bezwaar vinden om over te stappen. UPS werkt samen met bedrijfsvoertuigenfabrikanten als Arrival, Tesla, Thor Trucks en Workhorse en bezorgt hen data en feedback over de prestaties om elektrische bedrijfsvoertuigen toegankelijker te maken en vlootoplossingen te vinden die aan de unieke behoeften van UPS voldoen.