Door deze afspraken krijgen miljoenen automobilisten in ons land toegang tot meer informatie over onveilige situaties op de route. Moderne auto’s registreren steeds beter de omstandigheden op de weg. Als deze informatie direct gedeeld wordt met wegbeheerders en andere auto’s op hetzelfde traject, kunnen automobilisten hun rijgedrag aanpassen en worden ongelukken en vertraging voorkomen.

Autofabrikanten, EU-lidstaten en navigatieaanbieders

Het komende jaar gaan autofabrikanten BMW, Volvo, Ford en Daimler, EU-lidstaten Nederland, Duitsland, Finland, Spanje en Luxemburg en navigatieaanbieders TomTom en Here informatie delen. Dat betekent dat miljoenen automobilisten in heel Europa verkeersveiligheidsinformatie in de auto gaan ontvangen. Er lopen nog gesprekken met andere Europese landen en bedrijven over deelname aan deze samenwerking.

‘Connected transport corridors’

Ook op het gebied van goederenvervoer werden op het congres stappen gezet. Zo gaan vanaf eind dit jaar vrachtwagens op drie goederencorridors in Nederland logistieke data uitwisselen. Het gaat dan onder meer om informatie over milieuzones, de beschikbaarheid van parkeerplaatsen, adviessnelheden en het voorspellen van de aankomsttijden bij terminals. Ook andere beschikbare nieuwe technieken worden op grote schaal in de praktijk gebracht, zoals prioritering bij intelligente verkeerslichten en het rijden in konvooi. De voorbereidingen op de ‘connected transport corridors’ rond Amsterdam, Rotterdam en in Zuid-Nederland zijn gestart.