GGD Gelderland-Zuid richt coronatestlocatie circulair in

‹ Terug naar overzicht

Onder hoge tijdsdruk toch kiezen voor duurzaamheid. De GGD Gelderland-Zuid heeft, met dank aan Mondial Van Dijk Verhuizingen, op circulaire wijze een nieuwe coronatestlocatie ingericht. Bijna 90 procent van de benodigde inventaris (zoals bureaus en bureaustoelen) werd geleverd vanuit het re-use- en repurpose-programma van het verhuisbedrijf.

Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan zijn de afgelopen maanden zijn in hoog tempo diverse testlocaties en een extra bron- en contactonderzoekscentrum ingericht. Voor de inrichting hiervan heeft het facilitair bedrijf van de GGD, in samenwerking met Mondial Van Dijk Verhuizingen, onderzocht welke opties er zijn voor de inrichting hiervan. Zo is gedacht aan het huren van de benodigde inventaris. Maar aangezien het onbekend is hoe lang de testlocatie in gebruik is, zouden de kosten daarvan hoog kunnen oplopen. 

GGD gaat voor hergebruik

Mondial Van Dijk ziet als verhuisbedrijf regelmatig dat na een verhuizing overtollig meubilair wordt weggegooid. Dit kan bij een projectverhuizing om een flink volume gaan. Omdat het zonde is om spullen weg te gooien die nog prima herbruikbaar zijn, heeft het verhuisbedrijf zijn eigen re-use- en repurpose-programma opgezet. Het doel is om overtollig inventaris in opslag te nemen, zodat het later kan worden hergebruikt. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan wordt er gekeken of de materialen een andere bestemming kunnen krijgen (repurpose). 

“Wij hebben vanuit ons re-use-programma een voorstel tot koop gedaan voor de GGD Gelderland-Zuid”, vertelt Roel van Dijk van Mondial Van Dijk Verhuizingen. “Hierbij hebben we uiteraard gegarandeerd dat Mondial Van Dijk de inventaris terugneemt zodra de GGD het niet meer nodig heeft. Dit om ervoor te zorgen dat het daarna weer hergebruikt kan worden. Wat ons betreft is dit de kern van circulair werken: niets weggooien.” 

Nieuw vanuit hygiënisch oogpunt

Met deze actie heeft de GGD 88,8 procent van de benodigde inventaris aangeleverd gekregen. Dit varieerde van in hoogte verstelbare bureaus en (refurbished) bureaustoelen tot aan statafels en benodigdheden om een kantine in te richten. Daarnaast werden tal van andere zaken aangeleverd, zoals akoestische panelen (gemaakt van petflessen) en raamfolie. Slechts 11,2 procent van de spullen is dus nieuw aangeschaft. Dit komt enerzijds doordat sommige items niet voorradig waren bij Mondial Van Dijk en anderzijds omdat sommige spullen vanuit hygiënisch oogpunt nieuw moesten worden ingekocht.   

Last mile

Naast het circulaire aspect houdt Mondial Van Dijk ook rekening met het verminderen van CO2-uitstoot. Het af- en aanrijden van bezorgers veroorzaakt veel verkeersdrukte en is belastend voor het milieu. Vanuit de ‘hubgedachte’ zijn daarom alle goederen die nieuw moesten worden gekocht, binnengekomen bij Mondial Van Dijk (op de locatie in het Land van Cuijk). Vandaaruit is alles per project verzameld voor de last mile en vervolgens geleverd op drie locaties in Nijmegen en één Culemborg. Van Dijk: “Vanwege drukte bij de postorderbedrijven was het nog even spannend of alle spullen (zoals pedaalemmers) op tijd bezorgd zouden worden, maar uiteindelijk is alles geleverd voor de deadline.”

Handymen

In de eerste fase van het project was naast het bedrijf Jan Snel (voor het regelen van de tijdelijke huisvesting) alleen Mondial Van Dijk op locatie aanwezig. Dit betekende dat de handymen van het verhuisbedrijf alle ruimte hadden om aan de slag te gaan en letterlijk alles uit handen te nemen van de GGD. “Denk bijvoorbeeld aan klussen als: kapstokken ophangen, folie op de ramen plakken, akoestische panelen plaatsen en stellingen aan de muur bevestigen.”

In de tweede fase van de werkzaamheden heeft Mondial Van Dijk de planning volledig afgestemd op de werkzaamheden van de GGD, die inmiddels in volle gang waren met het testen van mensen en het nabellen vanuit het bron- en contactonderzoekscentrum. “Daarom moesten we overdag geruisloos werken en hebben we, zeker in de afronding van het project, de werkzaamheden ’s avonds uitgevoerd zodat we niet ‘tot last’ waren”, blikt Van Dijk terug.

Lees hier meer over de gevolgen van het coronavirus voor de sector transport en logistiek.