campagnebeeld tln toilet"Tijdens de eerste lockdown kregen we veel reacties van chauffeurs dat ze op laad- en losplekken onbehoorlijk werden behandeld”, vervolgt Post. "Ze waren niet welkom en konden ze geen gebruik meer maken van de wc. We hebben toen herhaaldelijk de oproep gedaan om fatsoenlijk voor chauffeurs te zorgen. Het verbaast mij dat we dat nu wéér moeten doen."

Schoon toilet is basisvoorziening

Vrachtwagenchauffeurs werken dag en nacht hard door om winkels te bevoorraden en daar verdienen ze respect voor”, stelt de TLN-voorzitter. “Dat betekent ook dat je chauffeurs, net als ieder ander, gewoon fatsoenlijk behandelt. Ik kan begrijpen dat bedrijven vanwege het coronavirus voorzichtiger zijn, maar dat is geen vrijbrief om mensen buiten te sluiten of ze de toegang tot een toilet te ontzeggen. Chauffeurs zijn de hele dag onderweg en zijn afhankelijk van de sanitaire voorzieningen bij laad- en losadressen en langs de weg. Een schone wc is een basisvoorziening en het beschikbaar stellen ervan het absolute minimum.”

Gedeelde verantwoordelijkheid

Samen met de sociale partners en alle andere betrokkenen in de transport- en logistieke sector heeft TLN eerder dit jaar het Coronaprotocol Transport en Logistiek opgesteld, om de veiligheid en gezondheid van medewerkers te waarborgen. Post: "Goede sanitaire voorzieningen maken daar deel van uit. Werkgevers, werknemers, opdrachtgever en zzp’ers: we hebben allemaal de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat we, ook in deze tijd, gezond en veilig kunnen doorwerken.”

Coronaprotocol

In het protocol zijn over de sanitaire voorzieningen twee belangrijke afspraken gemaakt. Ten eerste de oproep om werknemers van dienstverleners hetzelfde te behandelen als eigen werknemers. Ten tweede dringen de partijen in het protocol aan op het beschikbaar stellen van toiletruimte voor bezoekende chauffeurs en deze intensiever te reinigen dan gebruikelijk. Het protocol is in maart 2020 tot stand gekomen door een samenwerking van TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek, CNV Vakmensen, evofenedex, Vern, Sectorinstituut Transport en Logistiek, Opleidings- en Ontwikkelingsfonds SOOB, RIVM en ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Kijk hier voor meer informatie.