“Dit is een belangrijke mijlpaal in onze inzet voor fossielvrij transport en ik ben erg trots op de samenwerking die we hebben met DFDS”, zegt Roger Alm, president bij Volvo Trucks. "Samen laten we de wereld zien dat zwaar elektrisch transport vandaag al een haalbare oplossing is. Ik denk dat dit nog meer klanten zal aanmoedigen om vol vertrouwen de eerste stap te zetten in hun eigen elektrificatietraject.”

DFDS ontvangt eerste Volvo’s in 2022 

De eerste leveringen van de Volvo FM Electric aan het Deense DFDS beginnen in het vierde kwartaal van 2022 en gaan door in 2023. De vrachtwagens zullen worden ingezet voor zowel lokaal transport als transport over langere afstand in het DFDS-logistieke systeem in Europa. "Bij DFDS zijn we vastbesloten om onze rol te spelen in het verminderen van de CO2-uitstoot en het creëren van een duurzame toeleveringsketen”, vertelt Niklas Andersson, executive vice president en head of Logistics Division bij DFDS. "We weten hoe belangrijk elektrificatie is om onze CO2-doelstellingen te bereiken en ik hoop dat we anderen kunnen inspireren in deze cruciale transformatie.”

Actieradius tot 300 kilometer

De Volvo FM Electric is ontworpen voor een GCW tot 44 ton (bruto combinatiegewicht) en heeft een actieradius tot 300 kilometer. Door bijvoorbeeld tijdens de verplichte rusttijden van chauffeurs bij te laden, kan de actieradius worden vergroot. De voertuigen kunnen zowel 's nachts worden opgeladen in depots (elke vrachtwagen wordt geleverd met een AC-oplader) als snelladen onderweg (DC-opladen).

Doorbraak voor elektrische vrachtwagens in Europa

Het aantal elektrische trucks in Europa neemt toe. Zo werden dit jaar tot nu toe enkele honderden elektrische vrachtwagens boven de 16 ton geregistreerd. Het aandeel van Volvo hierin is ongeveer 40 procent, zegt Alm. “Ons doel is om de transformatie naar elektrische vrachtwagens te stimuleren en onze marktleidende positie laat zien dat we zeker op de goede weg zijn. Ons doel voor 2030 is dat de helft van onze wereldwijde vrachtwagenleveringen elektrisch zal zijn. We zijn verheugd om te zien dat de groeiende belangstelling van onze klanten zich begint weer te geven in stevige bestellingen, niet in de laatste plaats door deze indrukwekkende bestelling van DFDS.”

Lees ook: ‘Werken met een elektrische 50-tonner: ‘Elektrisch vervoer is duurder, maar het kan’