In vergelijking met conventionele loodzuuraccu's gaat de lithium-ionvariant drie keer zo lang mee en is de oplaadtijd aanzienlijk korter. Dit verhoogt de flexibiliteit van het gebruik van voertuigen die met deze accu's uitgerust zijn en maakt het gebruik van speciale ruimtes voor het opladen van accu’s overbodig. De ruimte in de overslagterminals die hierdoor vrijkomt, kan worden gebruikt voor het laden en lossen van goederen. "Als je rekening houdt met de besparingen op de vermeden onderhouds- en schadekosten, omdat de accu's niet meer dagelijks uit het voertuig gehaald hoeven te worden om op te laden, dan heeft een lithium-ionvloot zichzelf vandaag al betaald", verklaart André Bilz, team leader Fleet Management Terminal Equipment bij Dachser.

Goed voor het milieu

De duurzame overstap is natuurlijk ook goed voor het milieu. Zo bevatten de conventionele accu's lood, een giftig zwaar metaal. Verder moeten zij na ongeveer 1.200 laadcycli worden vervangen. De lithium-ionaccu’s besparen energie. Dit komt neer op ongeveer 1.6 kilogram CO2 per voertuig, per jaar. Vermenigvuldig dat met 6.000 voertuigen en er ontstaat jaarlijks een besparing van 9,6 miljoen kg CO2.

Winstgevend én duurzaam

"Dachser investeert voortdurend in geavanceerde logistieke faciliteiten en apparatuur, wat uiteindelijk de kwaliteit van de dienstverlening ten goede komt", vertelt Michael Schilling, coo Road Logistics. "Dit moderniseringsproject is een uitstekend voorbeeld van hoe winstgevendheid en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan, hetgeen uiteindelijk weer voordelen oplevert voor onze klanten."

Tegen 2022 wil Dachser de nieuwe technologie in alle Road Logistics-locaties implementeren. De overstap zal stapsgewijs gebeuren: vestigingen gaan beide technologieën niet tegelijk gebruiken. Lithium-iontechnologie is al met succes geïntroduceerd in diverse Duitse Dachser-vestigingen.

Dachser en Triathlon

Bij het bekijken van de vele leveranciers van voertuigen voor materiaalvervoer in magazijnen wil Dachser zoals altijd samenwerken met de beste fabrikanten. Wat betreft de accutechnologie, oplaadinfrastructuur en energiebeheersoftware heeft de logistieke dienstverlener Triathlon als voorkeursleverancier gekozen.

Deze overstap naar lithium-iontechnologie is zeker niet het einde van het project. "Samen met onze partners gaan wij de ontwikkeling van de technieken bij vervoerend materieel bevorderen. Ons doel is om de bruikbaarheid van de voertuigen te vergroten door ze kleiner, wendbaarder en lichter te maken", aldus Bilz.