konden chauffeurs op veel plaatsen langs de snelweg niet meer terecht voor een kop koffie of een warme maaltijd. Ook werden zij niet overal met open armen verwelkomd. De menselijke maat moet juist tijdens deze crisis worden bewaakt, vinden TLN en evofenedex."/>

‘Chauffeurs moeten niet de dupe worden van sluiting horeca'

‹ Terug naar overzicht

De sluiting van de horeca mag niet ten koste gaan van goede voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs, benadrukken evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN). Toen eerder dit jaar de horeca dicht moest, konden chauffeurs op veel plaatsen langs de snelweg niet meer terecht voor een kop koffie of een warme maaltijd. Ook werden zij niet overal met open armen verwelkomd. De menselijke maat moet juist tijdens deze crisis worden bewaakt, vinden TLN en evofenedex.

“Vrachtwagenchauffeurs zijn onmisbaar voor de bevoorrading van Nederland. En de voorzieningen langs de weg zijn onmisbaar voor hen”, benadrukt TLN-directeur Jan Boeve. 

Uitzondering voor chauffeurs

Bij truckstops en wegrestaurants kunnen chauffeurs terecht om wat te eten of te drinken, of kunnen ze gebruikmaken van sanitaire voorzieningen. Toch moesten veel van die plekken hun deuren sluiten, toen eerder dit jaar de horeca dicht ging. Boeve: ”Daar waren veel chauffeurs de dupe van. Zij werken dag en nacht hard door om Nederland te bevoorraden, dus moeten ze ook dag en nacht ergens wat kunnen eten of drinken.  Nu de horeca dicht is, willen we dat een uitzondering wordt gemaakt voor chauffeurs, zodat zij onderweg gewoon gebruik kunnen maken van het toilet of een douche, of de mogelijkheid hebben om een kop koffie en een warme maaltijd af te halen.”

Doorgang goederenstromen

“Voor handels- en productiebedrijven moeten de goederenstromen over de weg doorgang kunnen vinden”, zegt Machiel van der Kuijl, algemeen directeur bij evofenedex. “Chauffeurs in dienst van deze bedrijven of die werkzaam zijn bij transportondernemingen spelen een cruciale rol in het logistieke systeem. Het is belangrijk dat zij kunnen rusten en van basisvoorzieningen gebruik kunnen maken. Zo kan Nederland bevoorraad blijven terwijl chauffeurs onder goede omstandigheden hun werk kunnen verrichten.”