De 5 tons-Transit betekent voor de fabrikant een versterking van het aanbod van bedrijfswagens met een grote totale voertuigmassa op de Europese bedrijfswagenmarkt. Het zal volgens Ford zijn marktleiderschap in de verkoop van bedrijfswagens op deze markt nog verder uitbreiden. De extra 300 kilo ten opzichte van de vorige grootste Transit-variant zal daardoor in trek zijn bij klanten die op zoek zijn naar een zwaardere basis voor ombouwvarianten zoals kippers. 

Ford Transit is gewichtig bedrijfswagennieuws

"Wij weten dat laadvermogen voor bedrijven een belangrijke factor is. Daarom is de nieuwe Ford Transit de meest veelzijdige bedrijfswagen met de zwaarste voertuigmassa die wij ooit hebben gebouwd", aldus Hans Schep, general manager Commercial Vehicles bij Ford Europa. "Wij hebben naar onze ombouwpartners en hun klanten geluisterd die deze extra mogelijkheden nodig hebben voor hun bedrijf. Het duurzame ontwerp en de flexibiliteit van de 5 tons-Transit maakt dit paradepaardje tot de ideale keuze, ongeacht hoe specialistisch de toepassing is."

Voor elke klant de juiste carrosserie

Voor bedrijfswagenklanten met een 5-tonner is het vermogen om een voertuig te kunnen ombouwen voor hun specifieke operationele behoefte vaak van cruciaal belang. Ford maakt daarom de zwaarste Transit beschikbaar in een reeks chassis-cabinevarianten. Klanten kunnen zo op basis van de specifieke vereisten van hun bedrijf kiezen uit drie wielbases en enkele of dubbele cabine met tot wel zeven zitplaatsen (inclusief de bestuurder). De maximale laadcapaciteit voor chassis-cabinevarianten is 2.872 kilo voor carrosserieombouw en laadvermogen, hetgeen overeenkomt met een nettolaadvermogen van tot wel 2.558 kilo indien uitgerust met een in de fabriek gemonteerde laadbakopbouw. 

Verdere maten en gewichten

De Transit chassis-cabine is volgens Ford ideaal voor zwaardere ombouwmogelijkheden met een open constructie, zoals kippers of dropsides, hoogwerkers en voertuigtransporters. De 5 tons-Transit is ook leverbaar als de populaire L4 'Jumbo' bedrijfswagen met hoog dak, met een nettolaadvermogen tot 2.347 kilo, 15,1 m3 laadvolume en een laadvloer waar vijf europallets lading op passen. Nieuwe versterkte zijkanten ondersteunen duurzaamheid bij het vervoer van zwaardere lading; de bestaande vlakke laadvloer, vastzetpunten, geïntegreerde achterbumperopstap en een laadlengte van 4.217 millimeter zijn gehandhaafd om het laden en vervoeren te vergemakkelijken van items met een standaardlengte, zoals buizen of planken. 

Lees verder onder de foto.
bestelbus pick-up ford transit

Motor, banden, assen

Alle 5 tons-Transits zijn uitgerust met achterwielaandrijving voor optimale tractie bij volledige belading. De 170 pk 2 liter EcoBlue-dieselmotor van Ford produceert tot 405 Nm koppel om zware lasten te kunnen vervoeren en is gekoppeld aan de handgeschakelde zesversnellingsbak of aan Fords nieuwe automatische tienversnellingsbak. 

Het toegenomen laadvermogen van de grootste Transit vereist een opwaardering van de mechanische eigenschappen voor extra vermogen, zonder dat dit ten koste gaat van onderhoud en exploitatie. Zo is de bedrijfswagen nu voorzien van verbeterde naafconstructies, velgen en bredere achterbanden van 205 millimeter. Ook opgewaardeerde remmen op de achteras behoren tot de uitrusting. Gesloten bestelauto's beschikken ook over een versterkte carrosseriestructuur en accessoires die het vervoer van zwaardere lading mogelijk maken. 

Daarnaast wordt met de 5 tons-Transit voor het eerst in Europa een achteras geïntroduceerd die belastbaar is tot 3.500 kilo. Daarvan is de robuustheid en duurzaamheid al is bewezen op de Transits in Noord-Amerika, aldus de fabrikant. Indien uitgerust met de automatische tienversnellingsbak wordt er ook een nieuwe 2.100 kilo zware vooras gemonteerd. Deze biedt nog eens 225 kilo extra capaciteit ten opzichte van de standaardversie.

Connectivity en veiligheid

Op connectivitygebied is de grootste Ford Transit onder meer uitgerust met het infotainmentsysteem Ford Sync 3. Verder is hij voorzien van electronic power assisted steering waarmee technologieën als active park assist 3, lane keeping aid en de nieuwe upfitter interface module kunnen worden toegepast. Dit systeem verbindt ombouwelementen met voertuigboordgegevens voor optimale veiligheid en productiviteit, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat een kippercarrosserie alleen kan worden gebruikt als het voertuig is geparkeerd en op de handrem staat.