Green Planet met verschillende partners aan een additionele powerbank, die zorgt voor een grotere actieradius van elektrische bestelauto's."/>

Fieldlab werkt aan powerbank voor elektrische bestelauto’s

‹ Terug naar overzicht

Bestelauto’s op batterijen komen nog weinig voor. Dat komt vooral door de geringe actieradius van elektrische voertuigen en de lange laadtijd. Binnen Fieldlab for Connected Smart Fast Charging werkt Green Planet met verschillende partners aan een additionele powerbank, die zorgt voor een grotere actieradius van elektrische bestelauto’s.

De powerbank maakt het aantrekkelijker om ook bestelauto’s elektrisch te laten rijden. Tegelijkertijd werkt Fieldlab aan een snellaadomgeving: een omgeving die het opladen niet alleen stukken sneller, maar ook veel eenvoudiger maakt. De snellader van circa 150 kW zorgt ervoor dat een bestelauto straks zo’n 250 kilometer kan rijden na een halfuur laden. Dit geldt voor de range-extender gecombineerd met de originele batterijen van de auto. Fieldlab for Connected Smart Fast Charging (CSFC) is een DKTI-proeftuinproject, dat mogelijk is gemaakt door het ministerie van IenW.

Battery range-extender

Een van de partners binnen de proeftuin is HAN Automotive Research van de University of Applied Sciences. Het ontwikkelt – samen met partners – een battery range-extender voor zogenoemde lichte bedrijfswagens (lcv’s). “Veel mensen kopen geen elektrische bestelwagen, omdat ze bang zijn daar te weinig kilometers mee te kunnen maken. We werken samen met de andere partijen hard aan een oplossing daarvoor”, vertelt Chris Huijboom, projectmanager bij de HAN. “Door drempels weg te nemen stimuleren we de transitie naar schoon transport. Dat is belangrijk, ook voor onze studenten. Die nemen we daar graag in mee.”

Elektrische bestelauto’s met range-extender

Ten Kate uit Hoogeveen is een van de installateurs die geïnteresseerd is in het rijden met de elektrische lcv’s uit het project. “We komen veel in binnensteden, zoals Groningen, Assen en Zwolle”, licht directeur Erik Hommes toe. “In de toekomst laten binnensteden alleen nog zero-emissievoertuigen toe. Maar dan moet je wel een batterij hebben die het ook redt tot in de binnenstad. Daarvoor hebben we echt een range-extender nodig.”

Snelladen

Dat ziet ook Frank Jellema, bedrijfsleider van Terwolde Renault en Dacia in Hoogeveen. “Het probleem bij de huidige accu’s is dat deze een te kleine actieradius genereren”, legt hij uit. “Je kunt er nu ongeveer 100 kilometer mee rijden. Dat remt potentiële klanten – veelal klein zakelijk – af om zo’n auto aan te schaffen. Een range-extender haalt dit bezwaar weg. Als de actieradius wordt verhoogd naar 200 kilometer, kan 95 procent van de ritten gewoon worden gereden. Dat maakt een elektrische bestelwagen ineens uitermate interessant.”

De snelladers worden geleverd door Ecocare Milieutechniek, een onderdeel van de Van der Werff Groep uit Alphen aan den Rijn. Het bedrijf heeft jarenlange ervaring met het bouwen van complete laad- en pompstations. Hiervoor werkt het bedrijf veel samen met Efacec, een Portugees bedrijf dat laadpalen voor elektrische auto’s levert. “Met een hoog vermogen en supersnel”, benadrukt directeur Dennis van der Werff. “Sneller is er op dit moment niet te vinden. We testen er nu het betaalsysteem van Green Planet op en streven ernaar dat voor de zomervakantie alles functioneert.”

Auto als oplaadpunt

Daarnaast willen de partijen nog een stap verdergaan door de stroom uit de battery range-extender ook te gebruiken om bijvoorbeeld apparatuur op de bouw op te laden. “Je auto is dan het oplaadpunt – voor jezelf en voor anderen”, legt Huijboom uit. “Zo heb je ter plekke altijd stroom. Je hoeft alleen even in te prikken.”