Zowel de M- als XL-versie van de ë-Berlingo Van is voorzien van de aandrijflijn van het CMP-platform van Groupe PSA en hebben dezelfde batterijcapaciteit, zodat de actieradius voor verreweg de meeste gebruikers voldoende is voor de hele werkdag.

Extra energie terugwinnen

Om de actieradius zo groot mogelijk te maken, wint de aandrijflijn van de ë-Berlingo Van (bewegings)energie terug als elektriciteit wanneer de bestuurder het gas loslaat en als hij remt. Om extra energie terug te winnen kan de bestuurder de B-knop in de middenconsole indrukken. Het batterijpakket is ondergebracht onder de stoelen en de laadvloer, zodat de laadruimte nog even groot is als die van de overige Berlingo’s Van. De batterij heeft een garantie van acht jaar of 160.000 kilometer, waarbij de batterij aan het einde van de garantieperiode nog minimaal 70 procent van zijn capaciteit levert. De gebruiker ontvangt een capaciteitscertificaat na de inspectie na het eerste jaar of de eerste 20.000 kilometer en vervolgens elke twee jaar of 40.000 kilometer.

Elektromotor Citroën ë-Berlingo

De Citroën ë-Berlingo Van wordt aangedreven door een elektromotor (100 kW/136 pk vermogen en 260 Nm koppel). De topsnelheid van de ë-Berlingo is begrensd op 135 km/u, ongeacht de gekozen rijmodus, te selecteren via een knop in de middenconsole:

- Normal (80 kW/180 Nm) is het compromis tussen actieradius en rijdynamiek;
- Eco (60 kW/190 Nm) verlaagt het energieverbruik door de werking van verwarming en airconditioning in de auto te beperken zonder die volledig uit te schakelen, en door het vermogen en het koppel te beperken.
De tekst gaat verder onder de foto.

Er zijn drie opties om de batterij op te laden – van het opladen met een snoer en een thuisstopcontact, tot snelladen, waarbij de batterij in slechts 30 minuten tot 80 procent van de capaciteit wordt opgeladen. Daarmee is de ë-Berlingo Van volgens Citroën een van de snelst op te laden auto’s in zijn segment.

Opladen inplannen

De Citroën ë-Berlingo Van biedt de mogelijkheid om het opladen in te plannen, bijvoorbeeld op tijden dat de stroomtarieven gunstiger zijn. Met de MyCitroën-app kan het opladen op afstand worden geregeld en kan de gebruiker de resterende actieradius raadplegen. Ook kan de gebruiker de cabine laten opwarmen voor vertrek en het opladen inplannen – alles via de smartphone of tablet, maar ook direct in de touchscreen in de auto, online in het Energy-menu. Deze bedieningsoptie is beschikbaar voor thuisladen én snelladen.

In de middenconsole bevindt zich de ë-schakelaar, waarmee de standen van de transmissie – Park, Reverse, Neutral, Drive en Break – zijn in te schakelen, samen met een keuzeknop voor de drie rijmodi – Eco, Normal en Power. In het menu van de 5 inch-touchscreen biedt de Energy-knop toegang tot de elektrische functies van de auto: de energiestromen (geeft het functioneren van de elektrische aandrijflijn realtime weer, samen met de gekozen rijmodus, de elektromotor en de status van de batterij), de verbruikscijfers en de mogelijkheid om opladen en voorverwarmen in te plannen. Een personaliseerbaar 10 inch-touchscreen van hoge resolutie en een head-updisplay zijn optioneel leverbaar en bieden duidelijke en snelle weergave van de rijassistentiefuncties en navigatie.

Ondernemers en mobiliteit

“De Citroën Berlingo Van – de nummer 1 op de Europese markt van lichte bedrijfswagens – staat bekend om zijn praktische gebruiksmogelijkheden en innovatieve voorzieningen”, aldus Vincent Cobée, managing director Citroën. “De ë-Berlingo Van biedt comfort, maximale bewegingsruimte en beperkte gebruikskosten, zonder flink in te hoeven leveren op het gebied van laadcapaciteit en het laadvermogen. Na de Citroën ë-Jumpy en de ë-Jumper is de ë-Berlingo Van opnieuw een belangrijke pion in ons elektrische offensief op de bedrijfswagenmarkt en een tastbaar antwoord op de nieuwe uitdagingen op het gebied van mobiliteit waarmee ondernemers te maken hebben.”