Terwijl de top drie uitdagingen hetzelfde is gebleven als die van vorig jaar, is de lengte van de levertijd (42 procent) in beweging gekomen en verovert deze in 2019 de vierde plek. Het elimineren van papieren processen zakt een plek. De verschuiving in de top vijf laat zien dat de logistieke sector steeds meer druk voelt om zijn prestaties en productiviteit te verbeteren. De overige uitdagingen die bedrijven uit de logistieke branche ervaren zijn kostenbesparing (78 procent), gevolgd door het beheren van de prestaties van de chauffeurs en het verbeteren van de stiptheid van leveringen.

Tekort aan chauffeurs meeste impact

De logistieke sector is ook gevraagd ontwikkelingen aan te wijzen die de komende vijf jaar de meeste impact gaan hebben op het wagenparkbeheer. Het tekort aan chauffeurs is hier verreweg het meest gegeven antwoord (65 product). Overige ontwikkelingen zijn steeds veeleisendere klanten en stijgende brandstofkosten (beiden 33 procent). Mediagenieke ontwikkelingen, zoals zelfrijdende voertuigen en logistiek op basis van crowd-sourced logistics, hebben volgens de respondenten op korte termijn weinig impact.

Kortere levertijd: druk op presteren 

Albert van Roekel, director Solutions Consultancy bij Descartes, licht toe: “De resultaten uit onze wereldwijde benchmark bevestigen wat dagelijks wordt ervaren binnen de logistieke sector: de druk op presteren. Dat het verkorten van de levertijd als een steeds grotere uitdaging wordt gezien, is een belangrijke indicator voor deze ontwikkeling. En die is behoorlijk uitdagend, zeker met de steeds veeleisendere klant in het kielzog. Consumenten en leveranciers worden kritischer op de standaarden voor het leveringsproces en dat vraagt om een nieuwe en innovatieve kijk hierop. De logistieke sector doet er goed aan om het fleetmanagement hoog op de strategische agenda te zetten en met specialisten om de tafel te gaan zitten. Goed fleetmanagement is uiteindelijk cruciaal voor de concurrentiepositie.”