Vale Logistics in Bleiswijk, vorig jaar juli opgericht en in november operationeel, maakt een enorme groei door. Het bedrijf telt inmiddels al twintig Mercedes-trekkers, 31 containerchassis, zeven koeltrailers én er loopt nog een bestelling voor nieuwe tien Mercedes-trekkers. "Die groei is mogelijk gemaakt door ons moederbedrijf Vale Group die de middelen heeft om in Vale Logistics te investeren", zegt Hilmi Kilic, bedrijfsleider bij Vale Logistics. "Ook danken we die groei aan het gebruik van Uturn. Zeker bij onze start in november hadden we nog nauwelijks klanten. Het gros van de ritten die we toen uitvoerden, haalden we binnen via het Uturn-platform."

Goede beoordelingen

Zoals veel containervervoerders rijdt Vale Logistics veel ritten vanuit de Rotterdamse en Antwerpse haven naar bestemmingen in de Benelux, Duitsland, Frankrijk en Denemarken. Ook wordt er veel tussen de verschillende terminals in de havens gereden. Omdat Uturn kwaliteit van de geleverde diensten hoog in het vaandel heeft, hanteren zij een ratingsysteem. Wordt een container goed en netjes op tijd afgeleverd, dan krijgt de betreffende vervoerder vijf sterren. Is het transport niet in orde dan volgt er een mindere beoordeling. Kilic: "Omdat wij vanaf het begin goede beoordelingen kregen, kozen en kiezen verladers op het platform vaak voor ons als we op een rit bieden. Door de ervaring die verladers zo met ons opdoen en de bekendheid die we op deze manier in de markt krijgen, hebben we inmiddels de nodige eigen klanten. Eigenlijk al te veel. Toch blijven we gebruik maken van Uturn om lege kilometers te voorkomen op met name retourritten en ritten tussen de verschillende terminals in een haven. Soms gaat het daarbij maar om korte ritten van bijvoorbeeld de Waalhaven naar de Maasvlakte. Maar als je al die ritjes en wat je daaraan kunt verdienen via Uturn optelt, dan gaat het om veel geld. Dat zijn voor ons dan ook vooral de ritten waarvoor we via Uturn lading zoeken."

Transparant

Hoe werkt Uturn precies? Uturn is zoals gezegd een online platform voor containertransport met naar eigen zeggen 'als missie de sector efficiënter, transparanter en duurzamer te maken'. Vraag en aanbod van transportcapaciteit wordt zo efficiënt mogelijk bij elkaar gebracht. Verladers plaatsen shipments en vervoerders kunnen ze aannemen. Tevens gebeurt dit op een transparante manier, waarbij er direct contact tussen verladers en vervoerders wordt gefaciliteerd. Dus geen schakels toevoegen, maar juist weghalen. Op deze manier weet iedereen met wie er zaken wordt gedaan. Met de toenemende belangstelling voor duurzaamheid, zorgt Uturn ervoor dat lege kilometers gereduceerd worden en daarmee de uitstoot verminderd wordt. Voor vervoerders geldt: gratis, aanbod van opdrachten van meer dan 150 opdrachtgevers, accepteer of bied op de rit die je past, krijg binnen dertig dagen uitbetaald en vanwege de coronacrisis zelfs tijdelijk binnen veertien dagen, minder lege kilometers en hogere marges. Voor opdrachtgevers geldt: toegang tot transportcapaciteit van meer dan 1.000 vervoerders door een opdracht te publiceren, ontvang biedingen of laat vervoerders je prijs accepteren, Uturn verzorgt de financiële afhandeling, gemiddeld 14 procent kostenreductie.

Snelle uitbetaling

Vale Logistics maakt voor gemiddeld 25 tot dertig ritten per week gebruik van Uturn. "Dat zal ook zeker zo blijven, omdat er altijd gaten vallen", zegt Kilic. "Het mooie is dat Uturn heel sterk is met bijvoorbeeld grote rederijen als klant. Die zetten alles online en dat biedt vervoerders als ons veel mogelijkheden." Uturn is ook het platform dat Vale Logistics door de coronacrisis helpt, aldus Kilic. "Het trekt nu weer iets aan, maar er zijn nog steeds minder containers te vervoeren van en naar de havens en het achterland. Door echter gebruik te maken van Uturn hebben we toch maar drie in plaats van tien van onze vrachtwagens stil hoeven te zetten in de slechtste weken. Het mooie is ook dat als je biedt op een lading of een lading voor vooraf bepaalde prijs vervoert, het binnen een paar minuten geregeld is. Vervolgens vul je de ophaaltijd, laad- en lostijd, inlevertijd en wachttijd in op het CMR en uploadt dat naar Uturn. Na twee weken is zo'n rit dan betaald. Dat is heel erg fijn in deze tijd. Bij de meeste andere opdrachtgevers is het minimaal dertig tot zestig dagen wachten voordat ze betalen. Natuurlijk krijgen we bij Uturn niet de hoofdprijs voor het uitvoeren van een rit, maar daar staat tegenover dat we niet stilstaan, weinig lege kilometers rijden én we gezien worden. Dat is waar het ons om gaat."