MasterstudentenHet is op deze 3e juni voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis dat Nikhil Muthakana en Dixon Devasia weer even op de campus van de HAN zijn. Op het anders zo levendige plein voor het Techniek-gebouw is het aantal studenten nu op een hand te tellen. Binnen is het al niet anders. "Gelukkig waren wij net voor het uitbreken van de crisis klaar met onze master afstudeeropdracht bij de afdeling HAN Automotive Engineering en hebben we er wat dat betreft niet veel last van ondervonden", zegt Nikhil.

Manoeuvreren

Terwijl we op anderhalve meter van elkaar aan een van de vele lege tafels gaan zitten, begint Dixon honderduit te te vertellen over zijn afstudeerdopdracht. "Het rijden met vrachtwagens dwingt bij veel mensen respect en bewondering af. Hoe kunnen die mannen en vrouwen die grote wagens zo precies besturen zonder in de problemen te raken? In de praktijk blijkt dat nog wel eens tegen te vallen. Vraag het maar aan de beheerder van een logistiek centrum. Het is best een uitdaging voor chauffeurs om hun trekker-trailer combinatie snel en tegelijk nauwkeurig bij de juiste laaddeur te positioneren en schade te voorkomen. Zeker ook, omdat er vanuit duurzaamheidsoverwegingen steeds vaker LZV´s worden ingezet en de ruimte bij veel dc´s om te manoeuvreren krap is. Een mooie aanleiding voor mijn afstudeeropdracht." Dixon heeft namelijk een algoritme voor een ‘pathplanner’ geschreven. Daarmee worden chauffeurs begeleid bij het aandocken en ontwijken van obstakels. Hij legt uit: "Deze zogenoemde ‘augmented’ (begeleiding) software werkt zoals de achteruitrijcamera van een personenauto, maar dan aangevuld met stuur adviezen. De software herkent alle op het betreffende terrein aanwezige vaste obstakels. De gegevens van deze obstakels zitten in het IT-systeem van het bedrijf, waarmee de door mij ontwikkelde software vervolgens weer correspondeert en dus een route uitstippelt om deze obstakels te ontwijken."

Uit uitgebreide testen in het HAN Automotive Research Laboratorium Arnhem (ARLA) en de praktijk blijkt dat de software werkt voor zowel trekker-/trailercombinaties als trucks met aanhanger en zelfs voor ecocombi's en super-ecocombi’s ofwel extra lange zware vrachtwagencombinaties met meerdere knikpunten. Wanneer de software ook daadwerkelijk kan worden ingezet, weet Dixon niet. "De software moet nog verder ontwikkeld worden. Immers ook bewegende obstakels zullen moeten kunnen worden meegenomen in het uitzetten en/of bijstellen van een route. Vervolgens zal de software ook nog uitgebreid getest moeten worden in de praktijk. Dat kan dus nog wel even duren."

Testen

Terwijl Dixon zich focuste op innovatieve software voor gebruik in de vrachtwagen, ontwikkelde en testte Nikhil in het kader van zijn afstudeeropdracht een app waarmee transporteurs niet alleen routes kunnen plannen, maar waarmee zij op basis van alle specificaties van de truckcombinatie ook een simulatie van de werkelijke route van Google Maps kunnen ´rijden´. Nikhil legt uit: "Zoals gezegd, worden er om duurzaam te kunnen opereren steeds vaker LZV´s ingezet. Daarbij is het vaak de vraag of wegen op een bepaalde route wel breed genoeg zijn voor het nemen van een bocht zonder de berm te beschadigen of het wegdek kapot te rijden? Verder is de vraag via welke route kan het transport snel, maar ook veilig en zonder omvallen van de truck, naar de klant of het distributiecentrum gebracht worden? Kortom: Een verstandige transporteur rijdt vooraf virtueel de route met zijn combinatie op kantoor via Google Maps. Binnen het EU-project Aeroflex, waaraan door verschillende Europese truckmerken, leveranciers en twee hogescholen wordt gewerkt, kijken we bij de HAN naar veilig duurzaam rijden." In de app van Nikhil  kan een transporteur dus niet alleen zijn route plannen, maar kan hij ook alle specificaties van de truckcombinatie opgeven, dus hoe zwaar, hoe lang en hoe breed het voertuig is, wat de draaicirkel en ook hoe zwaar de lading en is en hoe de wagen qua gewicht beladen is. Op basis van deze gegevens ‘rijdt’ de truck virtueel de route van Google Maps. Daarbij is exact zichtbaar of en bij welke snelheid bochten haalbaar zijn. Ook kan worden bekeken of het voertuig op het asfalt blijft en niet de berm of de zijkant van het wegdek beschadigt.

Toekomst

Hoewel de app van Nikhil al verder uitontwikkeld is dan de software van Dixon, is ook van de app nog niet duidelijk wanneer deze echt in gebruik zal worden genomen. Wat wel duidelijk is, is dat Dixon nu hij is afgestudeerd aan de HAN hij in het HAN Automotive Research Laboratorium gaat werken. Ook Nikhil zou daar in eerste instantie gaan werken, maar door de coronacrisis gaat dat nu niet door. Hij zegt: "Ik heb nu via de HAN contact met verschillende partijen. Maar nu met de crisis is het even afwachten wanneer duidelijk is waar ik eventueel wanneer kan beginnen. Eerst dus nog maar even genieten van het behalen van onze masters."