Samen op weg naar elektrisch rijden in MAN-trucks

‹ Terug naar overzicht

Logistiek dienstverlener SNEL Shared Logistics (voorheen G.SNEL) investeerde de laatste jaren flink in haar wagenpark, vooral met het oog op de stedelijke distributie. Van Leeuwen Truckservice is een belangrijke partner van SNEL; zij leveren de MAN-trucks waarmee SNEL iedere dag de weg op gaat. Peter de Vries, directeur van SNEL: “Vooral voor de stadslogistiek is de ontwikkeling van elektrisch rijden essentieel. Samen met Van Leeuwen Truckservice hopen wij binnen een jaar de eerste stappen naar elektrische MAN-trucks te kunnen zetten.”

Focus op retail-distributie

SNEL uit Woerden bestaat al ruim 125 jaar en biedt momenteel plaats aan zo’n 325 medewerkers: van chauffeurs tot planners en warehousemedewerkers. “Ons succes ligt met name in de focus die we hebben op de retail-distributie. We zijn ooit begonnen met het leveren aan tuincentra en vervolgens doe-het-zelf-zaken, om daarna de algemene retail te gaan bevoorraden”, vertelt directeur Peter de Vries. “Wij plannen heel efficiënt, zodat we de producten van meerdere leveranciers tegelijk bij hetzelfde punt kunnen afleveren. Neem een klant als Makro: voor hen halen we bij meer dan vijfhonderd leveranciers goederen op, die we combineren en in één volle truck uitleveren. Ook voor retailers als Hudson’s Bay, Bijenkorf, Technische Unie, Bouwmaat, Groenrijk, Intratuin, ANWB en vele anderen werken we op deze efficiënte manier.”

‘Ideaal voor stedelijke distributie’

SNEL rijdt voornamelijk met MAN- en Daf-trucks. “We hebben de laatste jaren zwaar geïnvesteerd in ons wagenpark. De MAN-distributietrekkers die wij gebruiken, zijn ideaal voor de stedelijke distributie. Ze zijn namelijk niet te groot, zijn wendbaar en comfortabel uitgevoerd. MAN is momenteel in haar fabrieken in Oostenrijk demo’s aan het rijden met elektrische trucks. We zouden het fantastisch vinden om zo’n elektrische trekker naar Nederland te krijgen. Door de jaren heen is SNEL met de nieuwe dieselmotoren koploper geweest, en dat willen we nu ook graag zijn met deze elektrische trucks.”

Prototype

Ook Pieter van Leeuwen, eigenaar van Van Leeuwen Truckservice, bevestigt dat MAN een elektrische truck en bestelwagen aan het ontwikkelen is. “Het gaat momenteel nog om een prototype. We doen er alles aan om, zodra de elektrische truck er is, SNEL daar snel mee te kunnen laten rijden.” Van Leeuwen Truckservice is al sinds 1972 MAN-dealer. “We leveren al zeker vijftien jaar trucks voor SNEL. Er rijden bij hen nu ongeveer negentig MAN-trucks; de komende tijd leveren we er nog eens twintig af. Dat doen we in series van drie tot vijf, waarbij we een uitgebreide chauffeursinstructie geven. Alle twintig geleverde MAN-trekkers zijn ADR (gevaarlijke stoffen) uitgevoerd en geschikt als LZV-trekker city-trailercombinaties.”

MAN Fleetcare

SNEL heeft een eigen werkplaats, maar Van Leeuwen Truckservice springt bij als dat nodig is. “We bieden het MAN Fleetcare concept: we ondersteunen de fleetowners bij onderhoud en reparaties met voertuigspecifieke informatie, onderdelen en kennis. Zo ondersteunen we de klant met ons technische team. We hebben een nauwe samenwerking met SNEL met als doel dat de voertuigen optimaal inzetbaar zijn. De huidige techniek met alle veiligheidssystemen en euro 6-normen behelst meer kennis dan gebruikelijk. Dat vereist nog meer samenwerking dan bij een gemiddelde klantrelatie. We trekken echt samen op.”
Peter de Vries van SNEL bevestigd dat: “Ik kan me nog herinneren hoe we tot elkaar zijn gekomen. We hadden op enig moment onvoldoende bezetting in onze werkplaats. Toen schoot Van Leeuwen ons spontaan te hulp door het uitlenen van monteurs. Dat maakte dat we klant zijn geworden bij hen; een samenwerking die al jaren naar volle tevredenheid verloopt. We zijn partners geworden” (Door: Daphne Doemges)