‘Rijontzegging directeur door bekeuringen chauffeurs’

‹ Terug naar overzicht

Duitse overheidsinstanties bekeuren bij een verkeersovertreding niet alleen de betreffende chauffeur, maar ook de directeur bij wie die chauffeur in dienst is. Aangezien ze allebei boven op de boete ook nog eens 1 tot 3 punten in Flensburg krijgen, het Duitse strafpuntensysteem, loopt niet alleen de chauffeur het risico op een rijontzegging, maar ook de directeur die nooit in een vrachtwagen rijdt. Dit zegt Claus Peters, advocaat bij Advocatenkantoor Peters in het Duitse Bocholt.

Rijontzegging directeur door bekeuringen chauffeursVolgens het Duitse strafpuntensysteem mag men maximaal 8 punten in Flensburg op zijn naam hebben staan. Overschrijding van die 8 punten heeft automatisch tot gevolg dat de rijbevoegdheid voor het gebied van de Bondsrepubliek Duitsland automatisch en tijdelijk onbeperkt wordt ingetrokken. Om die rijbevoegdheid terug te krijgen, moet eerst een verkeersspsychologisch onderzoek worden ondergaan om aan te tonen dat de betrokkene van zijn of haar fouten heeft geleerd en zich in de toekomst aan de wettelijke voorschriften zal houden.

Bekeuring op persoonlijke titel

“Waar de meeste bedrijven echter niet bij stilstaan, is het feit dat bij de bovengeschetste overtredingen begaan door de chauffeur ook de directeur van de betreffende onderneming een bekeuring krijgt wegens ‘anordnen oder zulassen’”, vertelt Peters. “Met andere woorden: de directeur wordt verweten de overtredingen willens en wetens te hebben geaccepteerd zonder de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen. Vervolgens krijgt dan ook die directeur een bekeuring op persoonlijke titel met een geldboete van een paar honderd euro.”

Niet onder de aandacht gebracht

Deze bekeuringen worden dan regelmatig betaald of zelfs niet eens onder de aandacht van de directie gebracht, omdat een kosten-batenafweging tot de conclusie leidt dat een advocaat veel duurder is dan de geldboete. Dus wordt de boete maar betaald. Waar men echter niet bij stilstaat, is dat óók de directeur op zijn naam punten in Flensburg opbouwt. En ook voor hem geldt dat hij als privépersoon in Duitsland niet meer mag rijden als hij het maximum van 8 punten heeft.”

Lees het volledige artikel in Transport & Logistiek 3 2019. Nog geen abonnee? Klik HIER.