Dat zegt Albert van Roekel, director Solutions Consultancy bij Descartes. "Files zorgen voor ruim 1,4 miljard schade voor het bedrijfsleven, blijkt uit recent onderzoek van Transport en Logistiek Nederland”, vertelt hij. "Schade door files en omrijden loopt alleen maar verder op. Zo is het schadebedrag ten opzichte van 2017 met 5,6 procent gestegen. Vrachtverkeer staat nog altijd massaal in de file, terwijl oplossingen voorhanden zijn om dat te voorkomen."

Schade door files is niet nieuw

Het filevraagstuk is niet nieuw. Files zijn er en naar verwachting neemt de filedruk de komende jaren alleen maar toe. Maar het merendeel van het bedrijfsleven reageert pas wanneer het wegverkeer vastloopt, constateert Van Roekel. "Zo beschikken vrachtwagenchauffeurs bijvoorbeeld over routeplanners die alternatieve routes berekenen als er een file staat. De klant die wacht op de bezorging van zijn pakket krijgt in zo’n geval te horen zijn pakket later wordt geleverd. Of dat de vervoeropdracht wordt uitgesteld of zelfs komt te vervallen. Ondanks dat bedrijven er alles aan doen om klanten tevreden te houden, blijft het fileleed groot. Of je nou in de file staat of omrijdt, deze extra reistijd kost sowieso geld.” 

Lossen tijdens de spits

Niet reageren, maar juist anticiperen op fileleed biedt uitkomst, stelt Van Roekel. "Alleen dan kan fileschade beperkt worden. Daarvoor zijn tal van rittenplanningsoplossingen beschikbaar waarbij software de meest effectieve route plant. Vaak al een dag van tevoren, want de slimme technologie weet inmiddels dat er ’s ochtends tussen 7.30 uur en 9.00 uur bijvoorbeeld altijd file staat op de A10. Rittenplanners zorgen er op die manier voor dat vrachtauto’s veelvoorkomende files vermijden. Zo kan een vrachtauto ook om 9.00 uur vertrekken waardoor de chauffeur de vracht tijdens de middagspits kan lossen.”

Rittenplanners gebruiken de software nu veelal om aankomsttijden beter in te schatten. "Dat is een gemiste kans”, vindt Van Roekel. "Inzetten op andere vertrektijden levert veel meer op.  

Flexibele werktijden

Effectieve rittenplanning vraagt dus om een andere mindset. Van Roekel: "Waar veel bedrijven hun chauffeurs vanuit traditie om 6.00 ‘s ochtends laten vertrekken, is het zaak om meer flexibiliteit toe te passen in werktijden. Als de chauffeur om 9.00 uur vertrekt, kan hij met gemak de meeste files vermijden.”

Uiteraard zijn er organisaties die aan bepaalde tijden vastzitten en geen ruimte hebben om later te leveren. “Maar in veel gevallen maakt het voor de klant echter niet uit of hij zijn vracht om 8.00 uur of om 11.00 uur krijgt. Een andere mindset rondom rittenplanning zorgt ervoor dat chauffeurs een groter deel van hun tijd productief zijn. Hierdoor kan het aantal leveringen op een dag oplopen. Bovendien zit de chauffeur met meer plezier achter het stuur, want niemand wordt vrolijk van files."