Juiste papieren charterZowel de opdrachtgever als het ingehuurde bedrijf krijgt een boete wanneer de chauffeur niet beschikt over de juiste papieren zoals is vastgelegd in de Franse wet (Loi Macron). “Wij adviseren klanten daarom met klem om de papieren van de ingehuurde charters vooraf te controleren, of om afspraken hierover te maken en deze contractueel vast te leggen. Dit om verrassingen en grote kostenposten achteraf te voorkomen”, aldus Antonio Oliveira, directeur van Transport in Nood. 

Ook opdrachtgever kan bekeuring krijgen

“De afgelopen maand zijn er vier bekeuringen uitgedeeld aan opdrachtgevers, omdat de papieren van hun charters niet in orde waren”, vervolgt Oliviera. “Tot voor kort waren ook wij in de veronderstelling dat in zo’n geval alleen de betreffende vervoerder een bekeuring opgelegd kon krijgen. Na nader onderzoek bleek dat ook opdrachtgevers, geheel in lijn met de Franse wetgeving, daarvoor bekeurd kunnen worden. Aangezien deze boetes duizenden euro’s bedragen, is het zaak de papieren te controleren of daarover afspraken te maken.” 

Waarschuwing

“Gelukkig heeft 80 procent van de vervoerders de papieren in orde”, zegt Oliviera. “Maar voor de overige 20 procent mag dit een waarschuwing zijn.”

Het laatste nieuws omtrent trucks, materiaal en alles in de transport branche lees je bij Transport & Logistiek.