GVT laat meer treinen naar Polen en China rijden

‹ Terug naar overzicht

Vanaf 1 juni laat GVT Group of Logistics drie in plaats van twee goederentreinen per week naar Polen rijden en kunnen er ook complete (mega)trailers vervoerd worden. Daarnaast wordt de wekelijkse frequentie van het goederenvervoer per spoor op China verhoogd van drie naar vijf.

GVT Group of Logistics nam eind vorig jaar een meerderheidsbelang in de Poolse railterminal Rzepin. Deze terminal werd gemoderniseerd, uitgerust met de softwaresystemen van GVT en beveiligd om dezelfde waarden te behalen als de TAPA A certificering bij gebouwen. September vorig jaar reed de eerste goederentrein tussen Railport Brabant in Tilburg en de Poolse terminal in Rzepin. Deze frequentie werd enkele weken later verhoogd naar twee goederentreinen per week en dat worden er nu drie. Aryan van Zoest, Intermodal manager van GVT, vertelt dat de extra wekelijkse trein een gevolg is van de toenemende vraag naar goederenvervoer over het spoor naar Oost-Europese landen: “Vervoer over het spoor heeft vele voordelen. De tijd waarin de goederen per spoor van terminal naar terminal worden gebracht is even lang als over de weg. Daarbij kun je continu doorrijden omdat het transport niet wordt opgehouden door de rijtijden waar chauffeurs zich aan moeten houden, door files en door het Duitse verbod op goederentransport over de weg op zaterdag en gedurende de vakantieperiodes in de weekenden. Tegelijkertijd is er een groeiend tekort aan chauffeurs. Hiervoor biedt vervoer over het spoor uitkomst en, last but not least, is spoorvervoer veel beter voor het milieu. Het is een duurzaam alternatief omdat er per hoeveelheid vervoerde goederen brandstof wordt bespaard ten opzichte van het wegvervoer en er dus minder CO2-uitstoot is.”

[Lees hele artikel in T&L 7-2108]