Dirk Abendroth, cto van Continental Automotive: “AI kan en mag alleen ontworpen en gebruikt worden als het voldoet aan heldere ethische principes.” Gelijkheid is daarbij de kern van Continental’s ethische regels voor de ontwikkeling en het gebruik van AI. "Slimme algoritmen spelen een grote rol in de auto-industrie, zoals bij autonoom rijden. Als technologiebedrijf zijn wij ervoor verantwoordelijk dat al onze productontwikkelingen en interne processen in overeenstemming zijn met ethische normen. Daarom moet op AI gebaseerde besluitvorming nooit discriminerend zijn.”

Internationale regelgeving

AI ContinentalDe ethische code komt overeen met internationale regelgeving, zoals de EU-ethische richtlijnen voor betrouwbare AI. Het is van toepassing op alle continentale locaties wereldwijd en dient als gids voor alle samenwerkingspartners van het bedrijf. De focus van het nieuwe regelgevingskader ligt op zowel de transparantie van computergebaseerde beslissingen als op het gebied van gegevensbeveiliging. Als belangrijke werkstappen door computers worden overgenomen, dan is een basisvoorwaarde voor acceptatie dat mensen blijven begrijpen hoe zo'n zelflerend systeem werkt. 

Steeds meer alledaagse functies zijn nu bijna onvoorstelbaar zonder AI. Voice-assistenten in smartphones, diagnostische methoden in de medische sector en navigatietoepassingen zijn allemaal goede voorbeelden. Continental vertrouwt voor een breed scala van haar producten op kunstmatige intelligentie. Deze omvatten camera-gebaseerde rijhulpsystemen met objectherkenning, bochtassistent systemen en gebarenherkenning als communicatiemiddel tussen mensen en voertuigen. Dergelijke systemen met AI-functies kunnen grote hoeveelheden gegevens bijna in realtime verwerken en betere resultaten leveren met elk stukje nieuwe informatie dat wordt ontvangen.