De werkzaamheden zijn per project toebedeeld. Zo zal het stadsbusje worden gebaseerd op de nieuwe Volkswagen Caddy. Volkswagen Bedrijfswagens ontwikkelt op basis hiervan voor Ford een nieuwe compacte bestelwagen. Deze wordt vanaf 2021 in Polen geproduceerd.

Intensieve samenwerking

Een later te presenteren 1 tons bestelauto wordt ontworpen en gebouwd door Ford. Waarbij VW zelfstandig blijft in de doorontwikkeling van de T6. De pick-up wordt een duidelijk gezamenlijk project; dit wordt een Volkswagen Amarok gebouwd op Ford Ranger-platform. Deze pick-up moet in 2022 verschijnen.

Ford bouwt vanaf 2023 een nieuwe elektrische auto voor Europa op basis van de Modular Electric Drive Toolkit van Volkswagen; zou een meerjarige meer dan 600.000 eenheden kunnen benaderen

Autonoom rijden

In samenwerking met ARGO AI, de dochteronderneming van Volkswagen die is gespecialiseerd in de ontwikkeling van systemen voor autonoom rijden, focussen de partners ook op zelfstandig rijdende voertuigen. Volkswagen Bedrijfswagens en Ford kunnen daarbij het SDS (self driving system) en de bijbehorende software naar eigen inzicht gebruiken. In 2022 start een grote praktijktest voor niveau 4 autonoom rijden waarbij een groot aantal elektrisch aangedreven Volkswagen ID.BUZZ-modellen wordt ingezet.

Behoud van zelfstandigheid

De relatie houdt geen wederzijdse eigendom tussen de twee bedrijven in, maar zal naar verwachting aanzienlijke efficiëntiewinst opleveren voor beide bedrijven. Zo blijkt uit de toelichting van VW topman Thomas Sedran over dit onderwerp.
Thomas Sedran