Evenementenvervoerder Micodo gooit het roer drastisch om

‹ Terug naar overzicht

Dat evenementen een tak van transport is die het zwaar te verduren heeft door corona, daar weten ze bij Micodo Transport alles van. De directie zat echter niet bij de pakken neer. Door het bedrijf drastisch te downsizen en in te zetten op fijnmazige distributie is er nu zelfs alweer sprake van groei.

Tekst: Annelies van Stijn

Natasja Vink: "We moesten de helft van de medewerkers laten gaan."

Tot medio maart de maatregelen vanwege het coronavirus werden aangekondigd, realiseerde Micodo Transport het grootste deel van zijn omzet uit events gespecialiseerd vervoer, opslag en opbouw van complete stands, tapinstallaties, presentatiewanden en uiteenlopende promotiematerialen voor beurzen, festivals en sportevenementen. Ook de andere takken van transport waarin dit Nijmeegse bedrijf is gespecialiseerd, gingen in die periode op slot, te weten het leveren van ICT-apparatuur aan zorginstellingen, scholen, politie en brandweer, evenals de levering van marketinggerelateerde foodproducten en de dagelijkse bevoorrading van paintgerelateerde producten naar autoschadeherstelbedrijven. Samen waren deze drie niches goed voor 90 procent van de omzet. Door het wegvallen hiervan stond eind maart 80 procent van de vloot van Micodo Transport stil en zaten chauffeurs, magazijn- en kantoormedewerkers noodgedwongen thuis.

Botte bijl bij Micodo

“De eerste tijd waren we verdoofd”, vertelt Natasja Vink, samen met haar broer Heino van Ophuizen directie/eigenaar van Micodo Transport. “Je voelt een familiebedrijf dat goed loopt en veertig jaar bestaat wegglijden. En je kunt het niet tegenhouden.” Maar na een paar dagen – naar eigen zeggen – “sip mogen kijken” staken ze de koppen bij elkaar. “Samen met de accountant en een aantal medewerkers zijn we gaan kijken hoe we het zouden kunnen uitzingen zonder evenementen. Al snel kwamen we tot de conclusie dat we met de botte bijl het bedrijf moesten gaan halveren. Van de negentig medewerkers moesten we er 45 laten gaan en het wagenpark moest voor de helft worden verkocht. En met het personeel en het materieel dat over was, moesten we inzetten op andersoortig werk. Ook de medewerkers met een vast contract die in dienst konden blijven, moesten vaak, als ze hier wilden blijven werken, genoegen nemen met ander werk. Zo waren er planners die van de ene op de andere dag weer de weg op moesten of magazijnwerk moesten doen. Medewerkers van de administratie werden ingezet voor schoonmaakwerk, zodat we het schoonmaakbedrijf niet meer hoefden in te huren. Geen gemakkelijke beslissingen, maar je moet verder.” 

Rijden met B-rijbewijs

Besloten werd dat Micodo Transport zich ging richten op fijnmazige distributie. “Het gaat dan vooral om zendingen die te groot zijn voor bestelwagens, maar te klein voor volle vrachtwagens. Het gaat vaak om drie tot vier pallets die de volgende dag ergens in Nederland moeten worden afgeleverd. Dus geen spoedbestellingen. Ook vervoeren we nogal wat goederen met afwijkende maten. De vrachtwagens die we hiervoor gebruiken noemen we ‘klepjes’, omdat ze wel een laadklep hebben, maar wel nog met een B-rijbewijs kunnen worden bestuurd.” Voor de chauffeurs die gewend waren op grotere vrachtwagens te rijden voor evenementen, was dit erg wennen”, constateert Vink. “De ene kan daar wel mee omgaan, de andere niet en gaat op zoek naar een andere baan. Het is jammer dat we door een crisis als deze goed personeel hebben moeten laten gaan. Maar de markt van de fijnmazige distributie waarin we nu opereren is goed. Er zit zelfs groei in. Op deze manier kunnen we het verlies dat we leiden als gevolg van het wegvallen van de evenementen opvangen. Als de evenementen straks weer door kunnen gaan, dan zal die groei alleen maar toenemen.”

Het handige van het rijden met ‘klepjes’ is volgens Vink ook dat er altijd ruimte is voor retourlading. “In het begin reden we vaak leeg retour, maar inmiddels zijn we aangesloten bij een onlinevrachtplatform en hebben we altijd wel retourlading. Onze beladingsgraad is daardoor aanzienlijk gestegen.”

Evenementen in 2021

Op de vraag wat Vink van 2021 verwacht als het gaat om evenementen, blijft het even stil. “Ik verwacht niet dat er komend jaar grote evenementen georganiseerd kunnen gaan worden. Koningsdag en Zomerfeesten in Nijmegen zoals we dat gewend zijn… no way. Misschien dat er iets alternatiefs mogelijk wordt met bijvoorbeeld een vooraf goedgekeurd aantal mensen op meerdere kleinere locaties. Maar veel meer zal er niet inzitten. Mocht dat na verloop van tijd toch weer wel allemaal mogelijk zijn, dan hebben wij al het materiaal daarvoor ‘shining’ en wel in de opslag klaar staan. Lastiger zal het tegen die tijd zijn om dan weer snel over goede evenementen medewerkers te kunnen beschikken. Ik hoop dat ze ons dan toch weer weten te vinden.” Overigens is Vink wel blij dat nu tijdens de tweede coronagolf het leveren van ICT-apparatuur aan zorginstellingen, scholen, politie en brandweer gewoon kan blijven doorgaan, omdat er geen volledige lockdown is. “Tijdens de eerste golf werden er minder schades gereden, omdat er veel mensen thuiswerkten en dus was de vraag naar bevoorrading van lak voor autospuiterijen laag. In plaats van de acht wagens die we daarvoor dagelijks inzetten, was dat er nog maar een per dag. Nu zijn we daarmee weer volledig terug op het oude niveau van die acht wagens.”

Een crisis maakt creatief
Ondanks de zware periode die afgelopen zomer bedrijfsmatig was voor Micodo-directeur Natasja Vink, heeft ze er ook de voordelen van kunnen zien. “Ik heb nog nooit zo’n rustige zomer gehad. Normaal is dat bij ons de toptijd en waar anderen lekker gaan genieten met bijvoorbeeld de Zomerfeesten in Nijmegen, rennen wij dan van de ene naar de andere klus om een groot evenement als dat goed te laten verlopen. Ik heb nu een heerlijke zomer gehad en in alle rust kunnen genieten van de weekenden. Je realiseert je dan ook dat een crisis als deze je als ondernemer creatief maakt en je er alleen maar sterker van wordt. We zijn als het ware teruggegaan naar de basis om vandaaruit weer te kunnen gaan opbouwen. In die fase zitten we nu en daar zijn we druk mee.”