Digital warehousing, Internet of Things, de analyse van big data en productieomgevingen die grotendeels uit robots en artificial intelligence bestaan: het is niet langer toekomstmuziek, maar realiteit. Gertjan Breij geeft aan dat de snelheid van veranderingen nog steeds toeneemt. “Partijen die niet digitaal transformeren, bestaan over tien jaar wellicht niet meer. Dat betekent dat bedrijven moeten investeren in automatisering; van het automatiseren van de optimale routeplanning tot van alle handelingen rondom fleet management. Tegelijkertijd bieden al deze nieuwe digitale ontwikkelingen ook kansen voor nieuwkomers in de markt. De mobiliteitswereld is enorm dynamisch, op alle vlakken; van betaalwijzen tot transportmodellen en alternatieve vormen van transport.”

Bedrijf dynamisch inrichten

Het is belangrijk om vooruit te kijken, in plaats van slechts in te spelen op de huidige markt, vindt Breij. “Bedrijven in de transport en logistiek moeten vandaag al een antwoord formuleren op de vraag waar ze over vijftien jaar willen staan. Producten en diensten die we nu ontwikkelen, zijn over vijf jaar immers verouderd. Daarom is het verstandig om niet alleen te focussen op de ontwikkeling van het product- en dienstenportfolio, maar ook te kijken naar je organisatiestructuur. Het is essentieel om je bedrijf dynamisch in te richten.”
Daarom is DKV een flexibele organisatie, aldus Breij. “We zijn in staat om ons horizontaal en verticaal in de supply chain te bewegen, waar anderen dat van oorsprong niet kunnen. Hierdoor is het voor ons mogelijk om mee te bewegen met de markt.”

Alternatieve brandstoffen

De branche krijgt de laatste jaren steeds nadrukkelijker te maken met een thema als duurzaamheid. “Het gebruik van alternatieve brandstoffen is echt een hot topic. Ik hoor en zie het overal terug: vanuit de markt, vanuit leveranciers, vanuit alle belanghebbenden. Er komt steeds meer het besef dat er alternatieven in de markt zijn, dat we een betere wereld met z’n allen kunnen maken. Ik denk dat die bewustwording én actiegerichtheid nu ontstaat, omdat het economisch beter gaat. We hebben meer tijd, zin en middelen om naar duurzame alternatieven te kijken.”
In Nederland maken vrachtwagens maar drie procent uit van het totaal aantal voertuigen op de weg, maar deze zijn verantwoordelijk voor achttien procent (C02) tot veertig procent (NOx) van de uitstoot van het wegverkeer. Het goederenvervoer zal blijven toenemen, blijkt uit de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse die minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu in mei 2017 naar de Tweede Kamer stuurde. “Het duurzaamheidsvraagstuk zal de transportsector de komende decennia drastisch veranderen, want het is wel duidelijk dat onze sector haar bijdrage zal moeten leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot.”
Naast de in gebruik name van alternatieve brandstoffen en het vervangen van de vloot met e-auto’s en e-trucks, zijn er meer duurzame toepassingen. Zo ziet DKV een gestage toename van het aantal bedrijven dat kiest voor de DKV CARD CLIMATE. “Met deze kaart kunnen onze klanten hun CO₂-emissies met 100 procent compenseren. En met de DKV CARD +CHARGE bieden wij onze klanten de mogelijkheid om stroom te laden.”

Uitgekiende oplossingen

DKV voelt een bepaalde verantwoordelijkheid, of zoals Breij het zegt: een plicht, om voorop te lopen bij (duurzaamheids)ontwikkelingen en innovaties. “De branche verwacht van een marktleider als DKV dat we innovaties brengen. Dat doen we niet alleen door zelf continu bezig te zijn met digitale ontwikkelingen; we zijn vooral ook met de markt in gesprek. We willen het nadrukkelijk sámen met de branche doen. Daarom betrekken we onze klanten graag bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. DKV nodigt klanten uit voor deelname aan een ‘expertteam’: een door DKV opgezet online platform dat gratis toegankelijk is voor geselecteerde klanten. Hier maken zij al tijdens de ontwikkelingsfase kennis met onze op handen zijnde producten en diensten. Een ontwikkeling waar ze vervolgens actief aan kunnen bijdragen. Ik vind het ouderwets om te denken dat we dat alleen moeten doen. Ons doel is om uitgekiende oplossingen te verzinnen specifiek voor onze klanten. Er is niets leukers dan een hulpvraag goed op te lossen; en dat kan alleen als je weet wat er bij een klant leeft.” (Door: Daphne Doemges & Ank van Lier)

Klant Wolter Koops test tolboxen

Dit jaar viert DKV Euro Service Benelux haar dertigjarig bestaan. Wolter Koops - internationaal dienstverlener in de branche van geconditioneerd transport & logistiek - is al net zolang een vaste partner. Breij: “Zoals gezegd betrekken we onze klanten graag bij onze innovaties. Zo lanceren we in september dit jaar de DKV BOX EUROPE. Hiermee heeft de klant in de toekomst nog maar één tolbox nodig voor alle ritten door Europa. Alle toltransacties ontvangt men vervolgens overzichtelijk op één factuur. Wolter Koops gaat de tolboxen voor ons testen, omdat zij overal in de EU transporteren. Dankzij hun feedback kunnen we het eindproduct nog beter laten aansluiten bij de wensen van onze klanten.”
Dennis Jesterhoudt, Group Controller bij Wolter Koops: “Belangrijk voor ons is het grote netwerk van DKV in Europa en het simpele feit dat alle oplossingen, waaronder de tolboxen, vlekkeloos werken. Het team van DKV is echt op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de transportsector, wat de afwikkeling bij vragen versnelt.”
Gertjan Breij is trots op de jarenlange hechte samenwerking. “Wolter Koops is een grote speler in de markt en we werken in volledige openheid met hen samen. In plaats van een reguliere leverancier-klant-relatie pakt ieder zijn eigen verantwoordelijkheid. We zijn gelijkwaardig en dat is in mijn ogen de meest krachtige samenwerking die je kunt hebben met een klant. Gewoonweg doen wat je belooft; dat is essentieel in deze branche.”

Fietsen voor het goede doel

In het kader van haar dertigjarig jubileum zet DKV Euro Service Benelux zich graag in voor een goed doel. DKV neemt dit jaar actief deel aan de Alpe d’HuZes om zo veel mogelijk geld in te zamelen in de strijd tegen kanker. Het bedrijf ondersteunde dit evenement al jaren in praktische en financiële zin door het verzorgen van DKV Cards voor de voertuigen die namens de stichting afreizen naar Frankrijk. Gertjan Breij: “Dit jaar zullen wij bijdragen door met twee teams, in totaal twaalf DKV-werknemers, de Alpe d’Huez te gaan beklimmen voor dit goede doel. Ook ik doe mee; ik ben volop aan het trainen! Voor de gelegenheid is onze DKV slogan uitgebreid van You drive, we care naar We walk, we care! en We cycle, we care.”
De twee teams financieel ondersteunen kan via:
https://deelnemers.opgevenisgeenoptie.nl/dekilometervretersdkvteam1 https://deelnemers.opgevenisgeenoptie.nl/dekilometervretersdkvteam2