Het nieuwe sorteercentrum van DHL Parcel wordt gebouwd op bedrijventerrein ‘De Wildeman’ in Zaltbommel. Het centrum gaat dienen als een van de centrale hubs waarin zowel binnenlandse zendingen als die van internationale webshops uit landen als Duitsland, Amerika en China rechtstreeks kunnen worden afgevoerd naar 150 depots verspreid over Nederland. De gecentraliseerde functie met aansluiting op alle uitleverdepots biedt nationale en internationale webwinkels de mogelijkheid om zo laat mogelijk aan te leveren. Dagelijks kunnen hier straks een half miljoen pakketten worden verwerkt. Met de bouw van dit grootste sorteercentrum is een investering gemoeid van 84 miljoen euro. Dit zal werkgelegenheid opleveren voor in totaal zo’n 350 mensen. De bouw op het 90.000 m2 grote perceel start deze maand en in het najaar van 2019 kunnen de eerste pakketten gesorteerd worden.
DHL heeft bewust gekozen voor vestiging op een duurzaam bedrijventerrein. Het sorteercentrum gaat voldoen aan het BREEAM-duurzaamheidskeurmerk ‘outstanding’ en wordt gasloos. Het gebouw wordt uitgerust met voldoende zonnepanelen om zelfvoorzienend te zijn qua stroom, ook voor het opladen van elektrische bestelauto’s en vrachtwagens.
De ontwikkelingen op het vlak van e-commerce brengen voor DHL een enorme groei met zich mee in het volume aan pakketzendingen. Daarnaast is het bedrijf marktleider in het business-to-business segment. De vestiging in Zaltbommel neemt straks een centrale plaats in, in het Beneluxnetwerk van DHL dat momenteel 15 sorteercentra in Nederland en 6 centra in België omvat en daarnaast 150 lokale depots en 2.000 servicepunten. De nieuwbouw is de tweede in een jaar tijd en volgt op een dit jaar te openen sorteercentrum in Amsterdam. In totaal investeert DHL in de periode 2017-2019 meer dan 200 miljoen euro. Naast sorteercapaciteit betreft dat ook investeringen in het wagenpark en IT-apparatuur- en -software. Recent werden enkele duizenden nieuwe handscanners in gebruik genomen. Het wagenpark wordt binnenkort uitgebreid met 300 auto’s, waaronder 150 zelf gefabriceerde elektrische bestelauto’s. Daarmee komt het aantal elektrische bestelauto’s op 300. Ook het aantal fietskoeriers dat DHL inzet, neemt met tientallen toe en er worden andere elektrische voertuigen ingezet zoals de Stint.
DHL heeft zich ten doel gesteld om zijn CO2 uitstoot met 50% te hebben gereduceerd in 2025 en in 2050 zelfs helemaal emissievrij te opereren. DHL Parcel wil de groenste bezorger in Nederland zijn. (AH)