"/>

Coronacrisis: wisselend effect op autotransport en berging

‹ Terug naar overzicht

De coronacrisis heeft voor autotransporteurs en bergingsbedrijven wisselende effecten. Waar van het ene bedrijf 95 procent van de medewerkers thuiszit, zijn bij het andere bedrijf de opdrachten “nul komma nul gestagneerd”.  

Autofabrikanten hebben op grote schaal de productie moeten staken. Door het coronavirus kwam vaak het werk bij toeleveranciers stil te liggen en werd het afbouwen van (vracht)auto’s onmogelijk. 

Coronacrisis: 95 procent zit thuis

In Nederland is het onder meer het transportbedrijf van G.M. de Rooy uit Son dat hierdoor wordt getroffen. Eigenaar directeur Gerard de Rooy: “Wij vervoeren alleen nieuwe tractoren en trucks, en doen geen bergingen en ook geen personenautovervoer. Momenteel produceren de autofabrieken in Europa niet en staan al onze trucks stil. Daardoor zit 95 procent van ons personeel thuis.” Ook als De Rooy wél actief zou zijn in het transport van personenauto’s en bergingen, zou zijn boodschap niet veel opgewekter zijn geweest. In de bergingswereld van de personenauto’s is het werkaanbod ook heel gering.

Minder werk

takelwagen coronavirus

Door het geringe verkeersaanbod komen ook de lepelvoertuigen van Logicx/ANWB veel minder in actie.

Namens autotransportbedrijf Logicx reageert woordvoerder Markus van Tol van de ANWB – waarvan Logicx onderdeel is – op de vraag hoe het werkaanbod er bij dit bedrijf voor staat. “Natuurlijk is ons werkaanbod nu minder. Ook zijn er door het mooie weer minder pechmeldingen bij de Wegenwacht. Maar dat is iets wat zo maar kan veranderen. Met de recente vorst ’s nachts doen mensen extra een beroep op onze hulpverlening.” Als het niet lukt een auto op weg te helpen, is berging/transport nodig. Dat geldt ook voor de transporten van gestrande auto’s uit het buitenland in de zomerperiode – normaal gesproken topdrukte voor Logicx. Van Tol: “Nu de boekingen van buitenlandse vakanties uitblijven, valt te voorzien dat ook het buitenlandse transport die jaar niet veel ritten zal opleveren.”

Minder ongevallen

Dat het rustig is op de Nederlandse wegen als het gaat om ongevallen, wordt bevestigd door Rijkswaterstaat-woordvoerder Suzanne Maas. Zij illustreert de verandering in hoeveelheid ongevallen met onderstaande grafiek. Het is jammer dat in deze registratie van ongevallen geen onderscheid is gemaakt tussen personen- en vrachtauto’s. Maar door de afgenomen verkeersdrukte kan worden aangenomen dat ook vrachtauto’s minder bij een ongeval betrokken zijn. 

 

Dat betekent echter niet dat bij alle bergingsbedrijven het werk ook helemaal stilligt. Henk van der Steenhoven van het gelijknamige garage- en takelbedrijf uit Pernis geeft aan nog voldoende opdrachten te hebben. “Bij ons zijn de opdrachten nul komma nul gestagneerd”, meldt hij nadrukkelijk als wij voorzichtig suggereren dat het werk wel helemaal stil zal liggen. “En dat komt doordat wij niet alleen slepen op de rijkswegen in opdracht voor Rijkswaterstaat. Wij werken ook voor dealers en dergelijke. Veel dealers en garages hebben nu geen tijd om uit te rukken voor het repareren van een bus of vrachtauto met een storing en geven ons de opdracht om zo’n voertuig op te halen. Langs de weg repareren doen ze nu niet meer. Daarnaast werken wij veel voor streekvervoerbedrijven hier in de regio, dat heeft niets met het coronavirus te maken, maar dat danken wij aan ons uitgebreide netwerk. Daardoor hebben wij nog steeds een aardig werkaanbod.”

Opdracht uitbesteden

Van der Steenhoven is zich er van bewust dat het er bij andere bedrijven heel anders kan toegaan. “Ik heb regelmatig contact met collega’s als wij bijvoorbeeld een opdracht aan hen uitbesteden.” Het lenen van personeel van bedrijven waar het rustiger is, komt niet aan de orde. “Wij hebben wel een vacature, daarvoor zoeken wij echt een goudvink. Een chauffeur die je probleemloos op pad stuurt, maar die ook kan bijspringen in de werkplaats.”

Die vacature is nog niet ingevuld, dus Van der Steenhoven moet af en toe een opdracht uitbesteden aan een collega. Bijvoorbeeld als het een rit buiten de regio Rotterdam is en wat minder goed in de planning past. Dat betekent niet dat het bedrijf nooit onder de rook van Rotterdam vandaan komt. “Nee, opdrachten in België, Noord-Frankrijk en een stukje Duitsland pakken wij ook op. Maar daar komen wij nu niet, dat ligt helemaal stil.”

Sprankje licht

Overigens gloort er een sprankje licht aan het eind van de tunnel: net voor het paasweekeinde kondigde Scania Nederland aan de productie in Zwolle tegen het eind van april heel voorzichtig weer te starten – als begin van het einde van de coronacrisis. Blijkbaar hangt zo’n voornemen bij meer producenten in de lucht. In zijn mail aan de redactie meldt Gerard de Rooy: “We hopen dat we begin mei weer voor een gedeelte kunnen gaan rijden.”

Geïnvesteerd in Songfestival en Formule 1

“Alle grote evenementen zijn tot zeker 1 juni afgeblazen en inmiddels ook al meerdere in de periode erna. Grote evenementen, zoals het Songfestival in Rotterdam, de Formule 1 op Zandvoort, het EK voetbal, Pinkpop, Paaspop en de Nijmeegse Vierdaagse, zijn een aantal van de ruim 2.000 events waarvoor wij voor een van onze belangrijke opdrachtgevers behoorlijke investeringen hebben gedaan.” Lees hier een interview met Heino van Ophuizen, directeur van evenementenvervoerder Micodo Transport.