'Coronacrisis leidt tot extra kosten, waarvan er veel blijvend zijn’

‹ Terug naar overzicht

Volgens het rapport ‘Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2020-2021’ is het totale kostenniveau in de logistieke sector in 2020 nagenoeg gelijk gebleven. Maar dat is niet het hele verhaal, betoogt coo Jurgen Mook van Nedcargo. “Veel kosten die bedrijven moeten maken vanwege de coronacrisis zijn niet meegenomen in de berekeningen. Daarnaast voorzien wij dat veel van deze kosten blijvend zijn, ook nadat corona verslagen is.”

werknemers in distributiecentrum coronacrisisIn 2020 bleven de cao-lonen gelijk. De loonkosten daalden zelfs iets omdat werknemers in 2019 een eenmalige uitkering kregen in het kader van de ‘waarde vakantiedag’. De brandstofkosten waren iets lager. Panteia becijfert in het rapport ‘Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2020-2021’ een gerealiseerde kostenontwikkeling tussen de -0,7 (bestelautovervoer) en 0,6 procent (internationaal vervoer).

Extra uitgaven door coronacrisis

Het Panteia-rapport vormt de basis voor de NEA-index. Maar niet alle kosten zijn meegewogen, aldus stelt Nedcargo-coo Jurgen Mook. “De coronacrisis brengt extra uitgaven voor logistieke dienstverleners, onder meer door toegenomen wachttijden en de aanschaf van beschermingsmiddelen.”

Verborgen kosten

Volgens een onderzoek van de Franse branchevereniging Transport et Logistique de France is een bedrijf per medewerker per dag ongeveer € 2,50 kwijt aan mondmaskers, handgel en handschoenen. Voor warehouses becijferde de organisatie de kosten voor onder meer desinfecteren op € 0,15 per vierkante meter. “Daar komen wij ook ongeveer op uit”, zegt Mook. “En dan zijn er ook nog allerlei verborgen kosten. Zoals de tijd die het management kwijt is aan de maatregelen en de berichtgeving aan medewerkers over die maatregelen. Verder hadden we het hele jaar al een aanzienlijk hoger ziekteverzuim omdat iedereen voorzichtiger is geworden. Wij houden we nu rekening met een hoger ziekteverzuim in de roosters. Dit doen we nu standaard om calamiteiten op te vangen.”

Mook ziet ook andere coronakosten bij Nedcargo. “Een werknemer is alleen al minimaal 20 minuten per dag extra kwijt aan alle extra handelingen qua schoonmaak hygiëne, eenrichtingsverkeer, afstand houden en wachten op anderen bij ploegwissels.’

Continuïteit  

Ondertussen bereidt Nedcargo zich voor op de decembermaand. Altijd een zeer drukke periode, aldus Mook, maar anders dan de ‘hamsterpiek’ in maart van dit jaar. “We zien goede initiatieven van onder andere Kruidvat om de inkoop piek van de consumenten te spreiden. Dat is goed om besmetting tegen te gaan, en het helpt ons om alle dc’s goed te bevoorraden. Wij zorgen dat we voldoende capaciteit hebben zodat iedereen zijn kerstboodschappen kan doen.”

Maatregelen

Mook voorziet dat de maatregelen niet snel afgebouwd zullen worden. “Het is bijna logisch dat dit het nieuwe normaal wordt. Ook na corona. Want alleen met dit soort maatregelen houden we ook volgende virussen buiten de deur. Wij verwachten zeker heel 2021 en 2022 met coronamaatregelen rekening te moeten houden.”

Aan het begin van de coronacrisis riepen Jurgen Mooks collega-directieleden Diederik Antvelink en Roderick de la Houssaye de overheid op om de klimaatambities door te zetten. Lees hier meer.