‘Het wordt opnieuw spannend: hoe ontwikkelt corona 2.0 zich?'

‹ Terug naar overzicht

De gevolgen van corona zijn niet bepaald voorbijgegaan aan de Kleine Transport Ondernemers (KTO) van TLN. Tijdens de eerste golf kampten veel van deze ondernemers met minder werk en nu tijdens de tweede golf is het wederom spannend wat er gaat gebeuren.

Tekst: Annelies van Stijn

Gijs Petersen (links) met Michiel van Maanen: “De tiende van iedere maand wil ik de cijfers hebben van de maand ervoor.”

Nadat het coronavirus in februari via Italië voet aan de grond kreeg in Europa, verspreidde het zich, zoals we weten, snel verder met alle gevolgen van dien. En net zoals voor de rest van de sector, zijn de gevolgen van Covid-19 ook voelbaar voor de KTO’er. “Tijdens de eerste golf werd het aanbod van werk in de derde week van maart beduidend minder of viel voor sommige KTO’ers zelfs weg”, zegt Albert Kort, coördinator KTO bij TLN. “Er werd volop gezocht naar alternatieven, wat echter niet iedere KTO’er gegund was. Een bijkomend gevolg van de coronamaatregelen was dat fysiek bij elkaar komen vanaf medio maart niet meer mogelijk was. Geplande KTO-bijeenkomsten werden afgelast en KTO-bestuursvergaderingen vonden digitaal plaats via Teams.”

Corona 2.0 

Dankzij de zomerperiode met de bijbehorende drukte en het vervallen van de lockdowns in de verschillende landen kwam het werkaanbod na enkele weken langzaam weer terug. Kort: “Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en opnieuw is het spannend. Hoe ontwikkelt corona 2.0 zich en welke consequenties heeft het deze keer? En hoe gaan we straks herstellen of sterker, wanneer kunnen we gaan herstellen? Allemaal vragen waar we nu het antwoord nog niet op weten.” 

Spyder Koeriers

Ook bij Spyder Koeriers in Barneveld voelen ze de gevolgen van de coronacrisis. “Het scheelde ons in het begin ritten, maar we zien dat het snel weer is aangetrokken. Als het hierbij blijft, zoals de verwachting is, dan zijn we gezien de omstandigheden zeker tevreden”, aldus Gijs Petersen, samen met Michiel van Maanen directeur/eigenaar van Spyder Koeriers. De heren startten in 2003 en richten zich met hun koerierswerk voor 99 procent op de b2b-markt. “Dus wij zijn geen pakketdienst voor de particuliere markt. Met ons wagenpark, van Caddy tot vrachtwagen, vervoeren we – meestal ad hoc – voor uiteenlopende klanten een breed scala aan goederen: van niet-regulier glaswerk en machineonderdelen tot zelfs onderdelen van windmolens. Dat doen we in binnen- en buitenland.”

Uitgebreid klantenbestand

De kracht van Spyder Koeriers is volgens Petersen het feit dat het bedrijf de focus legt op het leveren van koerierswerk voor kleine en grote ondernemers. Hierdoor heeft de onderneming een uitgebreid klantenbestand. “Zo hebben we altijd voldoende werk. Er zijn ook ondernemers die juist in coronatijd groeien en ons als koerier inschakelen. Door de overname van twee koeriersbedrijven vorig jaar kunnen we onze omzet op peil houden en hebben we de ambitie om volgend jaar de gewenste  groei te realiseren. Omdat we werken met een flexibele schil van medewerkers, kunnen we snel opschalen.”

Optimaliseren

Hun spaarzame vrije tijd besteden Petersen en Van Maanen aan het optimaliseren van de interne processen, en dan vooral de digitalisering ervan. “Zo hebben we de app waarmee medewerkers vrije dagen kunnen regelen goed in orde kunnen maken en iedereen nog extra instructies gegeven, zodat ze zich de app eigen kunnen maken.” Verder blijft Petersen kort op de bal zitten als het gaat om de cijfers. “De tiende van iedere maand wil ik de cijfers hebben van de maand ervoor. Ik wil en moet snel weten wat de kosten en opbrengsten zijn. Lopen de kosten uit de maat, dan moet je analyseren waarom dat zo is en er direct iets aan doen. Dat is ook leuk. Ook hebben we al snel gekeken welke van onze klanten meer en minder koerierswerk vragen, omdat ze inspelen op de  huidige economische situatie. Zo anticiperen we voortdurend om blijvend succesvol te zijn.”

Lees meer over dit onderwerp in Transport & Logistiek 17. Nog geen abonnee? Klik hier.