transportsector. De sector wil dit jaar nog eens 2.000 chauffeurs aannemen."/>

Chauffeurs gezocht: sector wil er nog eens 2.000

‹ Terug naar overzicht

Chauffeurs gezocht. Ook in 2020 is dit een van de credo’s van de transportsector. De sector wil dit jaar nog eens 2.000 chauffeurs aannemen.

Van links naar rechts: Ton Bode (Steenbergen Transport), de 2.000ste instromer Jary Hogenelst en Robert van Dam (Steenbergen Transport) en Anke Schilderink (STL).

In 2019 zijn 2.000 extra vrachtwagenchauffeurs ingestroomd in de sector via de campagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. In 2018 meldden zich ook al duizenden zijinstromers aan. Campagne-uitvoerder Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) is blij met dit resultaat, want de arbeidsmarkt in transport en logistiek is nog altijd krap. De vraag naar goed opgeleide chauffeurs blijft dan ook onveranderd groot. Daarom heeft de sector besloten om ook voor 2020 subsidie beschikbaar te stellen voor het opleiden van nog eens 2.000 extra chauffeurs.

Chauffeurs gezocht: subsidie via SOOB

Werkgevers en vakbonden in transport en logistiek – TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen – subsidiëren de opleiding van nieuwe vrachtwagenchauffeurs via de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de Verhuur van Mobiele Kranen (SOOB). Het gaat hierbij om kandidaten die al in de sector werken en doorstromen, maar ook om kandidaten uit andere sectoren die kiezen voor een toekomst in transport en logistiek. STL zorgt voor de vervolguitvoering van de campagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl.

Gouden kans

Jary Hogenelst (25) is de 2.000ste zijinstromer die heeft gekozen voor een toekomst als vrachtwagenchauffeur. Hij werkte als B-rijbewijschauffeur op de bestelbus en zag een gouden kans. Op het internet las hij dat de transportsector zijinstromers subsidieert om de chauffeursopleiding te volgen. Normaal start je nieuwe carrière als vrachtwagenchauffeur pas als je klaar bent met je rijopleiding. Bij Jary liep het net iets anders. Steenbergen Transport bood hem meteen een baan aan in zijn oude vak als B-rijbewijschauffeur. Jary: “Het bevalt mij prima hier en met de rijopleiding loopt het ook voorspoedig. Als ik het C-rijbewijs heb, kan ik bij Steenbergen meteen aan de slag op de bakwagen. Uiteindelijk ga ik natuurlijk voor het CE-rijbewijs. Want zeg nou zelf, wat is er mooier dan een grote glimmende truck? Het is echt een uitdaging om met zo’n wagen goed te leren manoeuvreren.”

Goede chauffeurs

“Wij waren een van de eerste transportbedrijven die meededen aan het zijinstroomproject”, aldus Robert van Dam, vestigingsmanager bij Steenbergen Transport. “Inmiddels weten we uit ervaring dat het een prima manier is om aan goede chauffeurs te komen. Zijinstromers zijn een relatief nieuw fenomeen. Het zijn mensen die de transportwereld vaak niet vanuit familie- of vriendenkring kennen en onvoldoende opleiding hebben genoten voor het vak van chauffeur. Toch werkt het, met enige inspanning. Er zijn zoveel mensen die na jaren uitgekeken zijn op hun werk en een nieuwe droom in het transport zoeken. Ik vind het iedere keer weer een uitdaging om juist van die mensen geweldige chauffeurs te maken. Ja, dat is echt leuk.”

‘Het beroep spreekt veel mensen aan’

TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen zijn er trots op dat de aanpak om goed opgeleide chauffeurs te laten instromen succesvol is. “Dat we wederom zoveel mensen hebben kunnen werven voor de sector laat zien dat het beroep van vrachtwagenchauffeur veel mensen aanspreekt”, zegt een woordvoerder van STL. “En ook steeds meer vrouwen hebben interesse in het beroep.”