Met de inzet van drones en robotvoertuigen in de binnenstad wordt op zeer kleine schaal voorzichtig geëxperimenteerd. De opmars van de cargobikes lijkt de laatste jaren echter niet te stuiten. Steeds vaker zien we in de binnensteden cargobikes of vrachtfietsen, al dan niet met elektrische hulpmotor. Met de cargobike kunnen kleinere zendingen ook buiten de venstertijden bij winkels, kantoren, horeca en consument worden afgeleverd. De cargobike is niet gebonden aan vaste laad- en losplaatsen en heeft een sympathiek imago. Dat laatste is ook een belangrijk pluspunt voor de bestuurder van de cargobike.

Er zijn veel verschillende modellen cargobikes in omloop, van bescheiden bakfietsen tot forsere exemplaren waarmee een pallet kan worden vervoerd. In de meeste steden zijn er nog geen specifieke voorzieningen en gelden nog geen specifieke regels voor cargobikes. Daarnaast zijn de – al dan niet elektrisch aangedreven – cargobikes niet altijd onder te brengen in de bestaande voertuigcategorieën. Met het toenemend aantal cargobikes, wordt steeds duidelijker dat ook voor dit type voertuigen regelgeving en een aangepaste infrastructuur in de binnenstad nodig is. Bredere fietspaden en voldoende ruimte om veilig te laden en te lossen, hubs aan de rand van de (binnen)stad en voorzieningen om de cargobikes te stallen zijn belangrijke aandachtspunten.

[Lees hele artikel in T&L 7-2108]
Cargobikes in opmars