transportbedrijven die van deze sector afhankelijk zijn. Twee transportbedrijven melden hoe de zaken er voor staan."/>

Bouwtransporteurs: zorgen om gevolgen coronavirus

‹ Terug naar overzicht

In korte tijd maakt Nederland kennis met een derde kwaal: na PFAS treffen de stikstofcrisis en het coronavirus de bouwsector hard en dat heeft onvermijdelijk gevolgen voor de transportbedrijven die van deze sector afhankelijk zijn. Twee transportbedrijven melden hoe de zaken er voor staan.

Jan van Nistelrooij: "Bij het minste of geringste probleem is er sprake van stilstand terwijl dit normaal de periode moet zijn dat er werk in overvloed is."

Bij Van Lijssel Transport uit ‘s-Hertogenbosch geeft directeur/mede-eigenaar Jan van Nistelrooij een blik achter de schermen. Het is momenteel rustig bij het bedrijf, maar dat baart Van Nistelrooij nog geen echte zorgen. Opvallend, na drie van deze grote klappen. “Wij hebben tot dusver echt geluk gehad. De stikstof- en PFAS-problematiek zijn tot nu toe redelijk aan ons voorbijgegaan. Wij rijden de laatste maanden veel asfalt en daarbij speelt PFAS geen rol en de projecten waaraan wij werken, werden ook niet hard getroffen door stikstofmaatregelen. Ook met de gevolgen van de coronacrisis valt het voor ons nog wel mee.” 

Coronavirus én een kievitsei

Van Nistelrooij haast zich om te benadrukken dat dit de toestand voor nú is, omdat met name door de stikstofproblematiek al een hele tijd geen nieuwe (grote) aanbestedingen uitgeschreven zijn door de overheid, en de bestaande werkvoorraad zichtbaar op begint te drogen. Momenteel zit een ander, ‘klein’ probleem zijn bedrijf dwars: een ei. “Er is een kievitsei gevonden op het terrein van een distributiecentrum in aanbouw waaraan wij meewerken. Daar zit je natuurlijk helemaal niet op te wachten, want daardoor ligt het werk daar stil. Dit bewijst nog maar eens hoe precair heel de situatie op dit moment is qua werkvoorraad. Bij het minste of geringste probleem is er sprake van stilstand terwijl dit normaal de periode moet zijn dat er werk in overvloed is.”

Tijdelijke rust

Eerder had Van Nistelrooij al aangegeven dat vandaag veel van zijn auto’s thuis stilstonden. Alleen door dit kievitsei? “Nee, gelukkig niet. Nee, wij rijden in de regel alle soorten los gestorte materialen, veelal vanaf onze eigen grondstoffenbank, dus dat loopt altijd wel door. Maar ook veel asfalt voor een groot project tussen Apeldoorn en verkeersknooppunt Azelo. Daar is nu volgens planning even geen asfalt nodig, maar als alles goed gaat, komt dat transport volgende week weer op gang.” 

Klaas van der Wiel (links) met Tweede Kamerlid Erik Ziengs tijdens een PFAS-werkbezoek: "Je raakt al heel snel een centrale regie kwijt waar snel knopen kunnen worden doorgehakt."

PFAS is grotere boosdoener

Ook bij Van der Wiel Holding in Drachten hangen geen stormseinen boven het bedrijf. Commercieel directeur Klaas van der Wiel klinkt dan ook best ontspannen aan de telefoon als hij meldt dat de invloed van het coronavirus op zijn bedrijfsvoering niet groot is. De grote boosdoener is PFAS geweest. “Dat heeft er wel ingehakt en voor een vermindering in de omzet gezorgd van 18 procent. Momenteel lopen onze opdrachten over het algemeen goed door. Wij hebben veel aangenomen werk voor een langere periode, en met de normale maatregelen zoals afstand houden en extra aandacht voor hygiëne kan dit gewoon doorgaan. Veel werk van ons zit in de bouw van windmolenparken, dat gaat momenteel ongewijzigd verder.” 

Telefonisch contact

Een ingrijpende verandering is de beperking van de niet-noodzakelijke contacten. Dat treft zowel de communicatie met medewerkers als met klanten. “Wij hebben nu zo veel mogelijkheden om op afstand te kunnen overleggen, zoals mobiele telefoon en videoconference. Als dit tien jaar geleden was gebeurd, dan had dit er heel anders uitgezien. Maar ondanks die technische mogelijkheden mis ik het directe contact.”  

Ook Van Nistelrooij gaf al aan heel blij te zijn met de mobiele telefonie: “De chauffeurs zijn in deze tijd wat onzeker en wat angstig. Ze horen dingen en hebben dan achter het stuur weer veel tijd om daar over na te denken. Ze bellen me dan op voor informatie. De zorgen van ons personeel inzake de coronacrisis proberen we telefonisch weg te nemen, maar ook met goede instructies en maatregelen op het gebied van hygiëne.” 

Van der Wiel meldt een leuke ervaring met een vaste klant in België voor wie hij rondhout rijdt. “Die klant zorgt voor zelfgekookte maaltijden voor onze chauffeurs en eet- en douchegelegenheid. Kijk, dat gaat helemaal goed.” Beide sprekers melden dat in hun bedrijven geen zieken zijn door het coronavirus. 

‘Stimuleringsregeling nodig’

Ondanks de relatief goede gang van zaken op dit moment bij beide bedrijven, zijn de directeurs niet gerust op de toekomst. Van der Wiel zegt heel voorzichtig: “Ik ben geen doemdenker, de angst moet niet gaan regeren. Maar wij leveren heel veel zand aan uitbreidingsprojecten. Uit onze eigen zandputten, dus daarmee zijn wij niet afhankelijk van leveranciers. Maar door deze crisis worden beslissingen vertraagd. Overal werken mensen thuis, je raakt al heel snel een centrale regie kwijt waar snel knopen kunnen worden doorgehakt. Investeringen worden uitgesteld. Bovendien hebben mensen minder geld als wij de coronacrisis achter de rug hebben. Dus ben ik best een beetje bang voor wat er op ons afkomt. Ik hoop dat de regering daar goed oog voor heeft. Wat wij nodig hebben is een stimuleringsregeling die de koopkracht van mensen zo op peil houdt dat bedrijven kunnen blijven draaien.” 

Van Nistelrooij heeft bijna hetzelfde verzoek aan de overheid: “Economisch krijgen we nu zo’n klap door het coronavirus. De regering helpt nu met regelingen, met uitgestelde betalingen, maar er komt een moment dat de rekeningen betaald moeten worden terwijl zoveel bedrijven nu niets verdienen. Ik hoop dat de overheid de Nederlandse economie dan een boost wil geven door diverse regelingen die bedrijven nu heel sterk beperken in hun mogelijkheden, dan een tijd wat minder streng te handhaven. Gewoon om de zaak goed op gang te helpen.”