veilen trucksDe coronacrisis leidt niet zonder meer tot een negatieve prijsontwikkeling, ziet Bak. Recentelijk gefinancierde Euro 6-trekkers staan wél onder druk. "Laat daarom een vrachtauto rijden, zodat een vervoerder er zijn geld mee kan blijven verdienen of schort de lease op. Zo voorkom je veel te lage prijzen waar uiteindelijk niemand bij gebaat is. Daar zullen banken op dit moment niet op aansturen.”

Veilen van bedrijfsvoertuigen

Bedrijfswagenland.nl is een gespecialiseerde veilingsite voor bedrijfsvoertuigen. Veel Nederlandse vervoerders hebben de site al gevonden. De eerste kennismaking resulteert vaak in een langdurige samenwerking. Wat biedt Bedrijfswagenland.nl zijn klanten? “Op grond van mijn jarenlange ervaring in deze markt, ben ik voor transportbedrijven een prima sparringpartner als het gaat om het vaststellen van een goede verkoopwaarde voor hun voertuigen”, zegt Bak. "Inmiddels bestaat onze site twaalf jaar en hebben wij daarmee het vertrouwen bij onze opdrachtgevers opgebouwd dat wij de beoogde hoge restwaardes werkelijk halen en daarmee het verschil maken ten opzichte van de reguliere handel. Onze kopers zijn voor een groot deel langer bestaande relaties met betrouwbare reputatie die niet uít zijn op de laagste prijzen, maar vooral op goede, betrouwbare voertuigen en diversiteit.”

Specialisatie

Het aanbod van Bedrijfswagenland.nl bestaat uit voertuigen die nog dagelijks in gebruik zijn bij Nederlandse vervoerders, en omvat onder meer trekkers, koel- en bakwagens, autolaadkraan en allerlei soorten opleggers en bestelwagens. Bak bezoekt de bedrijven en beoordeelt de voertuigen die worden aangeboden. In overleg met het bedrijf stelt hij een vraagprijs vast en maakt een gedetailleerde beschrijving van de kavels inclusief een uitgebreide fotoreportage. Dit is voldoende voor verkoop; kijkdagen of inbreng op locatie is niet van toepassing binnen het remarketingplatform. “Wij bieden geen faillissementspartijen aan met brede inventaris, daarmee onderscheiden wij ons ook van enkele andere sites. Specialisatie zorgt voor een reëel hoog prijsniveau.” 

Iedere drie weken is er een veiling. “Onder meer door een lage commissie is de opbrengst voor de transporteur hoog”, stelt Bak. "Zou een kavel onverhoopt de ingestelde minimumopbrengst niet halen, dan berekent Bedrijfswagenland geen fee.” 

starten nu weer voorzichtig op. De orderintake is voorlopig nog laag. Als hierdoor een krapte op de markt ontstaat, is dat een goed vooruitzicht voor een potentiële verkoper die straks voor zijn vertrekkende voertuig rekent op een reële prijs.