Bakker Transport & Warehousing groeit naar eigen zeggen snel. De laatste vijf jaar heeft de logistiek dienstverlener bijna elk jaar een nieuwe opslaghal in gebruik genomen. Die groei is ook zichtbaar in het wagenpark, dat hoofdzakelijk wordt ingezet voor binnenlandse ritten, buitenlandse ritten in de Benelux en Duitsland, nachtritten en de bevoorrading van supermarkten in het gehele land. Bakker beschikt over veertig trucks en 53 opleggers, die worden gereden door een team van 85 chauffeurs. “Toen ik zeven jaar geleden bij Bakker aan de slag ging, hadden we nog maar vijftien trucks. De groei heeft alles te maken met de sterke focus op food”, vertelt coördinator bedrijfsvoering Auke Frankena.

Bakker Transport bespaart tijd

Tijdens de groeiperiode heeft Bakker ook de transportoperatie in hoog tempo gedigitaliseerd. Rond 2010 werden de eerste trucks al voorzien van een CarCube-boordcomputer, maar lange tijd dienden de chauffeurs ook nog een papieren ritregistratie in te leveren. Dat veranderde definitief met de implementatie van de cloudversie van FleetHours enkele jaren geleden. Het handmatig controleren en verwerken van de papieren urenstaten hoeft niet meer. “Dat levert een flinke tijdsbesparing op”, ervaart Frankena, die nu elke week een overzicht maakt van de uren die zowel de transport- als warehousemedewerkers hebben gemaakt. Dat overzicht wordt gecontroleerd door de controller en de loonadministratie en vervolgens automatisch verwerkt.

Vergelijking

Dat Bakker nu ook met Performance Portal werkt, heeft alles te maken met de meermerkenstrategie van het Friese familiebedrijf. Het wagenpark telt trucks van Volvo, Renault, DAF, MAN en Mercedes-Benz. Elk merk heeft zijn eigen systeem met andere rekenformules voor het monitoren van het rijgedrag van chauffeurs. “Dat maakt een eerlijke vergelijking van de prestaties van chauffeurs onmogelijk”, vertelt mentorchauffeur Marco Dijkstra. Hij houdt zich twee dagen per week bezig met de analyse van het rijgedrag en coaching van chauffeurs. Met Performance Portal krijgt hij inzicht in onder meer het uitrollen en stationair laten draaien van de trucks en het gebruik van de cruisecontrol en de rem. Performance Portal vertaalt het rijgedrag in een rapportcijfer met één decimaal achter de komma. “Elke maand krijgen de chauffeurs een uitdraai met hun score. Als we onderscheid maken tussen chauffeurs die pendeldiensten, nationaal, internationaal of ’s nachts rijden, kunnen we de vergelijking nog eerlijker maken.”

Verandering van mentaliteit

Het gebruik van Performance Portal kan tot verandering van mentaliteit leiden. Chauffeurs zien elke maand hun huidige score en die van de voorgaande drie maanden. Ze zien hoe hun score zich ontwikkelt en of ze boven of onder het bedrijfsgemiddelde scoren. “Als een score duidelijk afwijkt van het gemiddelde, nodigen we die chauffeur uit voor een gesprek”, vertelt Dijkstra. "Maar we merken dat de scores inmiddels ook vragen bij de chauffeurs zelf oproepen. Ze willen weten waarom ze hoog of laag scoren en hun rijgedrag verder verbeteren. Als dat nodig is, geven we chauffeurs een extra training of rijden we een dag met ze mee.”

In het halfjaar sinds de start met Performance Portal is de gemiddelde score gestegen van 6,9 naar 7,6. Dijkstra vertrouwt erop dat het verbeterde rijgedrag op termijn ook zichtbaar wordt in een lager brandstofverbruik. “Met name het stationair laten draaien van de motor blijft een uitdaging. Chauffeurs laten de motor vaak lopen als ze even uitstappen om papieren te laten tekenen. Maar als ze even moeten wachten op een andere chauffeur en blijven hangen voor een praatje, zijn ze zo een kwartier verder. Dat is zonde van de brandstof, terwijl de oplossing zo simpel is: gewoon de sleutel omdraaien.”

Rijtijdenwet

FleetHours, Performance Portal en Tachotime Manager zijn volledig afgestemd op de CarCube-boordcomputer die in elke truck is ingebouwd. “Dankzij de koppeling met de boordcomputer kunnen we zowel de chauffeurskaarten als het massageheugen van de tachograaf van afstand uitlezen. We hebben geen gaten meer in de informatiestroom. Als een chauffeur wegens vakantie langer dan een week niet heeft gereden, houdt het systeem daarmee rekening”, verklaart Frankena.

De resultaten uit Tachotime Manager gebruikt de logistiek dienstverlener op dezelfde manier als die uit Performance Portal. Dijkstra analyseert de data en bespreekt overtredingen van de rij- en rusttijdenwet met de chauffeurs. “Een veel gemaakte fout was dat chauffeurs al begonnen te rijden voordat ze met hun chauffeurskaart waren ingelogd op de digitale tachograaf. Door de koppeling met de boordcomputer komt dat nu vrijwel niet meer voor.”